De toekomst van dataverzameling is hier: maak kennis met server side tagging

Het verzamelen van waardevolle data voor succesvolle marketingcampagnes wordt steeds uitdagender. Voortdurende ontwikkelingen op privacy gebied maken het moeilijker om de juiste bron van conversies te achterhalen, terwijl overmatige tracking codes op websites zorgen voor lange laadtijden. Door deze problemen kun je als bedrijf al snel duizenden euro’s per dag mislopen. Gelukkig biedt server side tagging een oplossing. Met server side tagging kun je betrouwbare en nauwkeurige data verzamelen op een toekomstbestendige en privacy vriendelijke manier. Daarnaast kan het de laadsnelheid van je website aanzienlijk verbeteren. Benieuwd naar wat server side tagging precies inhoudt en hoe het jou kan helpen? Lees dan snel verder!


Wat is het?

Server side tagging is een methode voor het verzamelen van gegevens op een website, waarbij de verwerking van de trackingcode en het verzamelen van gegevens plaatsvindt op de server in plaats van op de browser van de gebruiker.

Om dit volledig te kunnen begrijpen, is het belangrijk om onderscheid te maken met de traditionele manier van dataverzameling: client-side tag management. Bij client side tagging wordt trackingcode rechtstreeks op een webpagina achtergelaten en uitgevoerd op de browser van de gebruiker. Deze code (pixel) wordt dan op de website geïnstalleerd via een tag management platform als google tag manager. Hierdoor wordt data van websitebezoekers verzameld en rechtstreeks doorgestuurd naar een extern platform of Analytics tool zoals Google Anlytics, Google Ads, Linkedin of Facebook.

Dit in tegenstelling tot server side tagging waarbij gegevens via de tussenkomst van een server naar third party platformen worden verzonden. Kortom, het belangrijkste verschil tussen server side tagging en client side tagging is de locatie van de verwerking: Bij server side tagging vindt de verwerking plaats op de server, terwijl bij client side tagging de verwerking plaatsvindt op de browser van de gebruiker.

De voordelen

  1. Privacy
    Het verzamelen van betrouwbare data wordt steeds lastiger door verschillende ontwikkelingen op het gebied van privacy. Google heeft recentelijk aangekondigd het gebruik van third-party cookies te willen uitfaseren. Bovendien hebben steeds meer websites te maken met een toenemend aantal bezoekers met adblockers. Adblockers blokkeren analytics cookies waardoor het websitegedrag van deze bezoekers niet in kaart kan worden gebracht. Met server-side tagging omzeil je adblockers en stuur je jouw gegevens naar een eigen trackingdomain die adblockers (nog) niet herkennen. Daarmee kun je jouw huidige data verrijken en de effectiviteit van je online marketingcampagnes vergroten. Vanzelfsprekend is het wel belangrijk dat bezoekers hiervoor eerst de nodige toestemming hebben gegeven in lijn met de algemene verordening gegevensbescherming (AVG of GDPR).Daarnaast heeft Apple sinds 2017 de privacy functie Apple Intelligent Tracking Prevention (ITP) geïntroduceerd. ITP is een functie in Safari, de webbrowser van Apple, die third-party cookies beperkt en een strikte 7-dagen-interval oplegt voor het behouden van first-party cookies. Apple trad hiermee in de voetsporen van andere privacy bewuste browsers als Brave en Firefox. Op dit moment worden bezoekers met deze browsers na een week al niet meer herkend door analytics software, met dubbele bezoekersaantallen en onnauwkeurige data als gevolg. Server side tagging biedt een oplossing doordat het niet afhankelijk is van third-party cookies die door ITP worden beïnvloed. Bovendien kan de levensduur van first party cookies door server side tagging worden verlengd van 7 dagen naar een maximum van 400 dagen. Dit stelt website-eigenaren in staat om betrouwbaar inzicht te krijgen in het gedrag, de voorkeuren en interactie van hun online bezoekers.
  2. Website Snelheid
    Server side tagging optimaliseert de snelheid van de website door de verwerking van de trackingcode te verplaatsen van browser naar server. Hierdoor hoeft de browser niet langer alle trackingcodes te laden, verwerken en uitvoeren, wat extra belasting en vertraging kan veroorzaken tijdens het laden van de pagina. Uit een grootschalig onderzoek van Google in 2017 volgt dat iedere seconde vertraging in laadtijd maar liefst kan leiden tot twintig procent minder conversies. Een snelle website is dus van cruciaal belang en draagt direct bij aan jouw omzet door de gebruikerservaring te verbeteren.
  3. Macht over je eigen data
    Met server side tagging behoud jij de macht over de data van je websitebezoekers. Door de verwerking op je eigen server uit te voeren, kun je op een veilige en betrouwbare manier de gegevens beheren. Jij bepaalt welke data je wel of niet doorstuurt naar derde partijen en kunt daarmee 100% volgens de privacywetgeving handelen. Daarnaast is het sinds enkele maanden zelfs mogelijk om met de functie ‘transformaties’ data parameters toe te voegen en aan te passen in GTM. Hierdoor heb jij de volledige controle over hoe de gegevens worden verzameld, opgeslagen en gebruikt.

 

Conclusie

Server side tagging is een alternatieve aanpak van gegevensverzameling waarbij de dataverzameling en -verwerking plaatsvindt op de server in plaats van op de browser van de gebruiker. Met de voortdurende ontwikkelingen in webbrowsers neemt de nadruk op privacy en gegevensbescherming toe. Server side tagging is dé toekomstbestendige en privacy-bewuste oplossing van gegevensverzameling. Het biedt tallozen voordelen waaronder het verkrijgen van betrouwbaardere gegevens, meer controle over first-party data en het minimaliseren van laadtijden. Het instellen van server-side tagging is een complex proces en vereist de nodige technische kennis. Als je meer wilt weten over de voordelen en implementatie van server side tagging, staan we te allen tijde klaar om je te helpen. Neem gerust contact met ons op om je vragen te beantwoorden en te bespreken hoe server side tagging kan worden geïmplementeerd om de online resultaten van jouw website te verbeteren.

 

Andere verhalen.

Bekijk meer van onze blogs, inspiratie of succesverhalen.

google-partner-1000x5002

Let’s maximize digital growth Together
with thijs.

Thijs van den Haak.
Online Marketing Consultant

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen

stripe_yellow

1. Intake

Digitaal of telefonisch, we maken kennis en brengen je marketingvraagstuk in kaart.

3. Strategie bepalen

Samen met onze specialisten bepalen we een strategie op maat voor jullie bedrijf.

5. De juiste expertise

Gedurende de samenwerking sluiten vakspecialisten aan om waarde toe te voegen. Dat helpt duurzame resultaten te boeken.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

Resultaten en voortgang bespreken we structureel. Analyseren, afstemmen en bijsturen. Alles om meer uit campagnes te halen en jouw doelstellingen te behalen.

2. Afspraak

We werken een plan en doelstellingen uit, dat optimaal aansluit bij je bedrijf. Tijdens de afspraak gaan we dieper in op jouw vraag en onze oplossing.

4. Voorstel

Je ontvangt een maatwerkvoorstel, na akkoord starten we direct om samen online resultaten te boeken. We delen een planning voor de eerste maanden.

6. Livegang campagnes

We richten de campagne in en maken alle uitingen. Na akkoord vanuit jullie zetten we de campagnes live. Klaar om digitaal te groeien!

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen.

stripe_yellow

1. Intake

Digitaal of telefonisch, we maken kennis en brengen je marketingvraagstuk in kaart.

2. Afspraak

We werken een plan en doelstellingen uit, dat optimaal aansluit bij je bedrijf. Tijdens de afspraak gaan we dieper in op jouw vraag en onze oplossing.

3. Strategie bepalen

Samen met onze specialisten bepalen we een strategie op maat voor jullie bedrijf.

4. Voorstel

Je ontvangt een maatwerkvoorstel, na akkoord starten we direct om samen online resultaten te boeken. We delen een planning voor de eerste maanden.

5. De juiste expertise

Gedurende de samenwerking sluiten vakspecialisten aan om waarde toe te voegen. Dat helpt duurzame resultaten te boeken.

6. Livegang campagnes

We richten de campagne in en maken alle uitingen. Na akkoord vanuit jullie zetten we de campagnes live. Klaar om digitaal te groeien!

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

Resultaten en voortgang bespreken we structureel. Analyseren, afstemmen en bijsturen. Alles om meer uit campagnes te halen en jouw doelstellingen te behalen.

Klantcase: Van € 150K naar
€ 1 miljoen omzet per maand.

Klantcase: Van € 150K naar € 1 miljoen omzet per maand.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.