4.9
5/5

Winnaar FD Gazelle Award 2020, 2021, 2022,  2023 en 2024!

De term featured snippets wordt steeds vaker gebruikt. De kans is daarom ook groot dat je hier al wel eens van gehoord hebt. Met name als het gaat om het creëren van meer organisch zoekverkeer komt dit begrip nog wel eens voorbij. Maar hoewel de term wel een belletje doet rinkelen, heb je geen flauw idee wat het precies inhoudt. Of behoor jij tot de groep die wel degelijk weet wat dit zijn, maar weet je niet hoe je deze krijgt?

Hoe het ook zit, het is hoog tijd om ons hier eens verder in te verdiepen. Featured snippets worden namelijk steeds vaker gebruikt om een hogere positie binnen Google te krijgen. Om beter op te vallen en meer organisch zoekverkeer aan te trekken. In dit artikel gaan we dieper in op de betekenis van featured snippets, leggen we uit hoe je deze krijgt en welke voordelen ze hebben. Ook vertellen we voor welke sites ze vooral erg geschikt zijn.

Wat zijn featured snippets?

Featured snippets zijn kleine stukjes tekst van jouw website die uitgelicht worden binnen de zoekresultaten in Google. Dit zijn antwoorden op vragen die in de zoekbalk worden ingevoerd. Deze snippets worden vooral weergegeven bij echt concrete vragen. Soms verschijnt er ook een featured snippet bij het invoeren van een begrip. In dat geval krijg je een korte toelichting van het begrip te zien.

Featured snippets zijn met een goede reden bedacht. Google probeert haar gebruikers door de jaren heen een steeds betere gebruikerservaring aan te bieden. Wanneer mensen zoekende zijn naar een bepaalde term óf antwoord willen op een specifieke vraag, hebben ze vaak geen zin om ellenlange teksten op websites door te lezen. Ze willen snel antwoord op hetgeen wat ze willen weten, zodat ze hiermee aan de slag kunnen.

Om de gebruikerservaring te verbeteren heeft Google ervoor gezorgd dat vragen, van gebruikers van de zoekmachine, zo snel mogelijk worden beantwoord. Simpelweg door het antwoord al kort uit te lichten, want dat scheelt zoekwerk voor de gebruiker van de zoekmachine. Door het gebruik van featured snippets wordt een gebruiker dus snel en efficiënt geholpen. Voor jou als website-eigenaar kan het ook voordelen hebben om in de featured snippets te verschijnen. Het is immers een gratis vorm van marketing. Jouw website wordt uitgelicht boven alle zoekresultaten.

Screenshot van een featured snippet op Google die de zoekopdracht "Wat is een featured snippet" beantwoordt.

De verschillende soorten op een rij

Opvallend genoeg kunnen de resultaten van featured snippets er per vraagstelling heel anders uitzien. Er zijn namelijk heel wat verschillende soorten bekend. Je komt hier zeker niet alleen in terecht met een duidelijke tekst. Hierbij kun je denken aan de volgende vier soorten:

  1. Mensen vragen ook: een opsomming waarbij er geen duidelijke volgorde bekend is. Dit zie je vooral wanneer je een algemene vraag stelt over een specifiek onderwerp. Bijvoorbeeld: wat eten mensen het liefst in Italië? In dat geval word je direct getrakteerd op een opsomming zonder volgorde van Italiaans eten.

 

  1. Tabellen met concrete informatie. Wanneer er vragen worden gesteld die maar één duidelijk antwoord kunnen hebben, zullen er ook vaak tabellen worden getoond. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een vergelijking tussen diverse prijzen, afmetingen en dergelijke.
  2. Definition box: korte tekst met uitleg van een begrip of concreet antwoord op een vraag. Dit behoort tot één van de featured snippets die het vaakst gezien wordt. Het stukje tekst wat uit een lap tekst wordt gehaald en uitgelicht wordt bovenaan de zoekresultaten. Zo hoeft de zoeker enkel deze alinea (of enkele zinnen) door te nemen om antwoord te krijgen op zijn of haar vraag.
  3. Een lijst met verschillende stappen. Soms stellen mensen ook vragen hoe ze bepaalde dingen kunnen doen. Stap voor stap wordt dit vervolgens uitgelicht. Dit wordt vaak in de featured snippets getoond wanneer het gaat om een duidelijke, compacte lijst die eenvoudig uitgelicht kan worden. Een bekend voorbeeld is bijvoorbeeld een recept. Bijvoorbeeld: Hoe maak ik tiramisu? Vervolgens wordt er al direct een stappenplan uitgelicht.

Featured snippets: hoe krijg je ze?

Nu je weet wat een featured snippet is ben je waarschijnlijk ook benieuwd hoe je in aanmerking komt om getoond te worden in de featured snippets. Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Het grote nadeel hiervan is dat je veel minder invloed hebt op het opvallen binnen de featured snippets. Het is niet voor 100% duidelijk waar Google op let en hoe je ervoor zorgt dat jij uitgekozen wordt en niet de concurrent. Dit wordt allemaal gedaan door robots. Het is niet duidelijk wat nu precies de doorslag geeft en wat je moet vermijden. Wel is duidelijk dat Google op de vraagstelling let en op de wijze waarop er antwoord gegeven wordt op deze vragen. Dit zijn onze bevindingen wanneer het gaat om een featured snippet bemachtigen.

Korte en duidelijke antwoorden

Google houdt van korte en duidelijke antwoorden. Korte zinnen, duidelijke taal, goed te begrijpen voor iedereen en eenvoudig weg te lezen. Op die manier trekt de tekst immers alle doelgroepen die deze zoekopdracht invoeren aan. Antwoorden moeten idealiter tussen de 40 en 60 woorden zijn.

De gemiddelde definitie featured snippet is 40-60 woorden

Vraagstelling meerdere keren verwerken in de tekst (maar overdrijf niet!)
Je maakt weinig kans uitgelicht te worden binnen de zoekresultaten als Google niet weet dat jij het antwoord op een bepaalde vraag hebt. Daarom is het belangrijk dat je een duidelijke vraag formuleert in je tekst. Bijvoorbeeld in een kopje. Het is ook goed om die vraag even later in de tekst nog eens te stellen. Zorg er wel voor dat dit op natuurlijke wijze gebeurt en overdrijf het niet. Anders kan het geheel weer als spam worden beschouwd en dat heeft juist nadelige gevolgen voor de vindbaarheid van je website.

Maak gebruik van lijstjes

Om het antwoord snel duidelijk te maken en een korte toelichting te kunnen geven, is het belangrijk dat jij het ook zo kort en krachtig mogelijk houdt. Google is dol op lijstjes. Maak bij voorkeur een kort lijstje met een duidelijke opsomming van maximaal enkele woorden per puntje.

Kies voor passende, unieke afbeeldingen
Het is al eerder gezegd dat afbeeldingen goed zijn voor de vindbaarheid van je website. Met unieke, passende afbeeldingen illustreer je de geschreven tekst en laat je deze nog meer tot leven komen. Google hecht veel waarde aan teksten met afbeeldingen. Deze beschikken doorgaans over een hogere kwaliteit. Zeker wanneer het om unieke afbeeldingen gaat. Zorg er daarom voor dat er naast relevante antwoorden op de vraagstellingen er ook goede afbeeldingen worden gebruikt.

De voordelen van featured snippets

De meeste mensen zijn bij veel gebruik van een zoekmachine wel eens featured snippets tegengekomen. Toch worden deze nog helemaal niet zo lang aangeboden. Pas in 2014 werden de featured snippets voor het eerst geïntroduceerd. Toen zag het er nog heel anders uit dan nu.

Stiekem heeft het door de jaren heen wel steeds meer mensen aangetrokken. Bedenk zelf maar eens hoe vaak je van een featured snippet gebruik maakt. Bijvoorbeeld wanneer je even snel de definitie van een begrip op wilt zoeken of als je een specifieke vraag hebt en op zoek bent naar een kort, duidelijk en concreet antwoord. Dan is een featured snippet wel héél prettig om te lezen. Op die manier weet je heel snel het antwoord op jouw vragen en kun je deze informatie direct gebruiken.

Illustratie die aantoont dat een featured snippet de #0 positie pakt in de zoekresultaten. Het eerste organische resultaat is #1.

De voordelen voor de gebruikers van de zoekmachine zijn inmiddels wel duidelijk. Maar hoe zit dat met de mensen die een eigen website bezitten? Waarom zouden juist zij het erg interessant moeten vinden om in aanmerking te komen voor de featured snippets? Dat is simpel. Het heeft namelijk tal van voordelen voor jouw website.

Het genereert mogelijk meer bezoekers

Het is niet helemaal duidelijk hoeveel extra bezoekers een weergave in de featured snippets je oplevert. Dit hangt ook af van de wijze waarop de featured snippet wordt getoond. Wanneer een stukje over een begrip uit jouw tekst wordt gehaald, dan is de kans groot dat de persoon in kwestie niet verder klikt omdat het al over de benodigde informatie beschikt. Zoeken ze echter naar een recept of stappenplan en worden ze in de featured snippets geteased met slechts de eerste stappen? Dan is juist wel de kans een stuk groter dat ze op jouw website klikken om ook over de rest van de informatie te beschikken.

Het zorgt voor clicks

De gemiddelde featured snippet krijgt 8,6% van de klikken. Op een zoekresultatenpagina zonder featured snippet krijgt het eerste resultaat ongeveer 25% van alle klikken. Op een zoekresultatenpagina met featured snippet krijgt het eerste resultaat een stuk minder klikken: slechts 20% van alle klikken. Met andere woorden; je ‘steelt’ dus heel wat klikken van het eerste zoekresultaat.

Illustratie die aantoont dat 8,6% van clicks op de zoekresultatenpagina naar de featured snippet gaan en 19,6% van de kliks naar het eerste organische resultaat.

Snel meer zichtbaarheid

Dit voordeel ligt natuurlijk voor de hand. Je doet er immers alles aan om hoger in de zoekresultaten terecht te komen. Hoe hoger je in de zoekresultaten eindigt, hoe groter de kans dat mensen op jouw website terechtkomen en hier ook tot actie zullen overgaan. Dit kost echter vaak veel tijd, inspanning en soms zelfs een bak met geld. Als featured snippets verschijnen is geheel gratis en zorgt direct voor meer zichtbaarheid mits het kwalitatief sterk, beknopt en juist is. Mensen kunnen immers niet meer om jouw website heen en je wordt direct uitgelicht bovenaan de zoekresultaten. Dat levert gegarandeerd een betere vindbaarheid en naamsbekendheid op.

Betere reputatie

Een featured snippet toont de kwaliteit van je website. Google hecht genoeg waarde aan de door jou gegeven informatie dat het een stukje uitlicht bovenaan de zoekresultaten. Een gebruiker van de zoekmachine herkent dit en snapt dat jouw website waardevol genoeg is. Dat levert niet alleen meer bezoekersaantallen op, maar is ook nog eens goed voor je reputatie. Je laat immers je authenticiteit zien en je vakkennis over specifieke onderwerpen. Daarnaast hecht Google zelf ook nog eens veel waarde aan autoriteit. Dit is één van de factoren die van belang zijn bij het toetsen van de kwaliteitsscore.

Wanneer je al eerder bent weergegeven als featured snippet, is dit voor Google een teken dat je website waardevol genoeg is. Uiteindelijk kan dit dus ook invloed hebben op jouw positie binnen de Google ranking.

Nadelen van een weergave in de featured snippets?

Het is helaas niet echt mogelijk om het resultaat van de featured snippets te beïnvloeden. Het enige wat je kunt doen is waardevolle content leveren en hopen dat Google dit oppikt. Maar moet je zo’n weergave in de featured snippets eigenlijk wel willen? Hier zijn de meningen over verdeeld. Want hoewel er enorm veel voordelen zijn, zijn er ook zeker enkele nadelen. We zetten de vier belangrijkste op een rij:

  1. Het gaat niet altijd goed. Dit is helaas een feit. Want hoewel Google er alles aan doet om de gebruikerservaring zo goed mogelijk te houden en juiste informatie te delen, gaat er soms ook wel iets mis. Dat kan ook niet anders. Zeker niet met de verschillende talen en robots die met behulp van een algoritme moeten bepalen of iets waardevol genoeg is om te publiceren. Zo is er wel eens voorgekomen dat er een heel vreemd antwoord op een vraag werd uitgelicht bovenaan de zoekresultaten. Hoewel dit soort dingen meestal snel worden opgelost, kan dit wel grote gevolgen hebben voor de website die wordt getoond. Je wil immers niet de website zijn die een verkeerd antwoord geeft op een zeer gemakkelijke vraag.
  2. Featured snippets zorgen niet altijd voor extra bezoekers. Je zou misschien verwachten dat iedere keer dat je website wordt uitgelicht, dit tot extra bezoekers zal leiden. Je doet er immers niet voor niets zo je best voor om hoog in de zoekresultaten te belanden. Bovenaan alle zoekresultaten terechtkomen is dan ook een droom die uitkomt. Toch hebben featured snippets in dit geval soms ook nadelen. Google geeft soms in de featured snippets namelijk net te veel informatie weg. Hierdoor is de vraag van de persoon in kwestie al beantwoord en hoeven zij niet meer verder te klikken. Daardoor hoeft het aantal bezoekers niet per se toe te nemen. Zeker niet wanneer je in de featured snippets verschijnt op basis van een definitie.
  3. Je kunt je mooie positie ook zo weer kwijt zijn. Het lijkt soms wel alsof Google iedere dag iets aan het algoritme wijzigt. Als je vandaag zoekt op een bepaald onderwerp en volgende week precies dezelfde vraag stelt, dan is de kans groot dat je twee keer totaal verschillende informatie krijgt. Zeker als je zoekt op populaire onderwerpen. Hoe goed je ook je best hebt gedaan, je kunt je plaatsje dus ook zo weer verliezen. Het is wel goed om hier ook rekening mee te houden.

Kortom: er zijn ook enkele duidelijke nadelen van featured snippets. Toch weegt dit allemaal niet op tegen de gratis publiciteit die je ontvangt. Want hoe kort je ook in dit kleine overzicht wordt getoond, je naam blijft wel hangen. En dat is natuurlijk een zeer sterke marketingtool!

Hoe weet je of je in de featured snippets wordt getoond?

Je kunt ervoor kiezen om enkele relevante zoekvragen in Google in te vullen en te hopen dat jouw website een keer bovenaan verschijnt, maar dit is wel erg tijdrovend en bovendien niet echt gemakkelijk.

Daarom is het beter om van enkele speciale tools gebruik te maken om snel te vinden of jij in de zoekresultaten bovenaan staat. Er zijn verschillende programma’s waarmee je eenvoudig relevante zoekopdrachten voor jouw website kunt filteren. Op die manier zie je binnen één oogopslag wat jouw positie is en of je mogelijk zelfs in de featured snippets staat. Goed om te weten en zo ook eventueel te verklaren waar een geheel nieuwe stroom van bezoekers vandaan komt.

Wij maken bijvoorbeeld gebruik van SEMrush en kunnen via deze tool zien welke zoekwoorden een featured snippet zijn. Zo geeft SEMrush dit aan met een kroontje.

Screenshot van de analysetool SEMrush waarop een tabel met keywords te zien is. Met een kroontje wordt aangegeven bij welke zoekwoorden een featured snippet geactiveerd is.

Hoe vaak worden featured snippets getoond op Google?

Maak je regelmatig gebruik van Google, maar zijn deze featured snippets je eigenlijk nooit zo opgevallen? Dan is dit eigenlijk heel goed mogelijk. Deze snippers tekst worden namelijk lang niet bij iedere zoekopdracht weergegeven. Enkel bij specifieke vragen waarop een kort en bondig antwoord gegeven kan worden. Bijvoorbeeld bij de vraag: Wat is online marketing? In dat geval is de kans groot dat er een featured snippet wordt getoond met een korte uitleg. Gemiddeld genomen wordt er in circa 15 procent van alle zoekvragen een featured snippet getoond.

Hoewel niemand precies weet wat de doorslag geeft bij de vertoning in de featured snippets, weten we wel wat de kans vergroot. Hierbij draait alles om het schrijven van kwalitatieve content. Als je dit doet, bestaat zelfs de mogelijkheid dat uit jouw stuk tekst meerdere snippets worden gebruikt.

Hoe kijken wij tegen featured snippets aan?

Wat ons betreft is dit vaak een ondergeschoven kindje in SEO-strategieën. Veelal heeft men de focus op content optimalisatie, meer tekst, meer linkbuilding of betere technieken doorvoeren in de code.

Featured snippets zijn misschien niet de directe quick wins, maar ze zijn ook zeker niet onmisbaar. Het is niet voor niets dat Google dit laat zijn in de zoekresultaten van de zoekmachine. Hier vestig je de aandacht van een zoekmachine gebruiker en zorgt niet alleen maar voor meer zichtbaarheid en verkeer, maar ook verbetert dit vaak de gebruikerservaring door snelle, behulpzame en juiste informatie te verschaffen aan de gebruiker.

Wist je dat:

  • Weergegeven worden in de featured snippets er zelfs toe kunnen leiden dat eerdere bezoekers jouw bedrijf beter onthouden? Zelfs wanneer zij niet direct op de webpagina hebben gedrukt. Bij het lezen van de weergegeven informatie zullen zij stuiten op de naam van jouw website. Die naam slaat men onbewust op. Hierdoor is de kans een stuk groter dat jouw doelgroep je zal onthouden. Misschien levert het je niet direct meer bezoekersaantallen op, maar je zal wel in het onderbewustzijn blijven spoken. Daardoor zal jouw naam eerder genoemd worden wanneer er bepaalde zoekopdrachten worden uitgevoerd en zal er eerder een gevoel van vertrouwen ontstaan.
  • 99.6% van alle features snippets komt uit 1 van de top-10 resultaten van de zoekmachine?

Andere verhalen.

Bekijk meer van onze blogs, inspiratie of succesverhalen.

google-partner-1000x5002

Let’s maximize digital growth Together
with thijs.

Thijs van den Haak.
Online Marketing Consultant

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen

stripe_yellow

1. Intake

Digitaal of telefonisch, we maken kennis en brengen je marketingvraagstuk in kaart.

3. Strategie bepalen

Samen met onze specialisten bepalen we een strategie op maat voor jullie bedrijf.

5. De juiste expertise

Gedurende de samenwerking sluiten vakspecialisten aan om waarde toe te voegen. Dat helpt duurzame resultaten te boeken.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

Resultaten en voortgang bespreken we structureel. Analyseren, afstemmen en bijsturen. Alles om meer uit campagnes te halen en jouw doelstellingen te behalen.

2. Afspraak

We werken een plan en doelstellingen uit, dat optimaal aansluit bij je bedrijf. Tijdens de afspraak gaan we dieper in op jouw vraag en onze oplossing.

4. Voorstel

Je ontvangt een maatwerkvoorstel, na akkoord starten we direct om samen online resultaten te boeken. We delen een planning voor de eerste maanden.

6. Livegang campagnes

We richten de campagne in en maken alle uitingen. Na akkoord vanuit jullie zetten we de campagnes live. Klaar om digitaal te groeien!

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen.

stripe_yellow

1. Intake

Digitaal of telefonisch, we maken kennis en brengen je marketingvraagstuk in kaart.

2. Afspraak

We werken een plan en doelstellingen uit, dat optimaal aansluit bij je bedrijf. Tijdens de afspraak gaan we dieper in op jouw vraag en onze oplossing.

3. Strategie bepalen

Samen met onze specialisten bepalen we een strategie op maat voor jullie bedrijf.

4. Voorstel

Je ontvangt een maatwerkvoorstel, na akkoord starten we direct om samen online resultaten te boeken. We delen een planning voor de eerste maanden.

5. De juiste expertise

Gedurende de samenwerking sluiten vakspecialisten aan om waarde toe te voegen. Dat helpt duurzame resultaten te boeken.

6. Livegang campagnes

We richten de campagne in en maken alle uitingen. Na akkoord vanuit jullie zetten we de campagnes live. Klaar om digitaal te groeien!

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

Resultaten en voortgang bespreken we structureel. Analyseren, afstemmen en bijsturen. Alles om meer uit campagnes te halen en jouw doelstellingen te behalen.

Klantcase: Van € 150K naar € 1 miljoen omzet per maand.