5/5
4.9/5 van 36 reviews

Wat is.

Vakterminologie voor dummies. Zelf weten we natuurlijk waar we het over hebben, maar voor iemand die er nog nooit van gehoord heeft is het lastig. Termen waar je over struikelt, maar nog geen uitleg over hebt die mag je naar ons doorsturen. 

Heel simpel gezegd ook wel het aantal geld dat jij spendeert aan advertenties. Elke euro die jij betaald aan een advertenties is kortgezegd ook wel je adspend.

Deze term gebruikt men voornamelijk op websites en dit wil zeggen dat dit het percentage bezoekers is dat op de website komt en meteen weer van de website afgaat. 

Let op: vanaf juni 2023 zal deze term komen te vervallen, omdat Google Universal Analytics dan niet meer aangeboden zal worden. Deze term zal (met een aantal aanpassingen) vervangen worden door de term Engagement rate.

De vervanger van bouncepercentage, maar dan met een aantal aanpassingen. Universal Analytics gebruikt de term bouncepercentage om aan te geven wat het aantal sessies is waarbij een pagina wordt geladen. 

Engagement rate wil zeggen dat in ieder geval:

  • De sessie meer dan 10 seconden duurt
  • Er 1 of meerdere conversie gebeurtenissen plaats hebben gevonden
  • Er 2 of meer pagina’s zijn weergegeven

De gemiddelde kosten per actie. Dit kan berekend worden door de totale kosten van jouw klikken te delen door het totaal aantal conversies die je hebt behaald.

Ook wel kosten per klik in het Nederlands. Een rekenmodel dat men gebruikt voor in de online marketing en het betekent letterlijk dat je betaald per klik op jouw advertentie. Vaak heb je een biedstrategie waarbij je een budget kunt instellen tot hoe ver een advertentie mag gaan.

Het conversiepercentage, of de conversieratio, is de verhouding tussen het aantal bezoekers op een website en de personen die een vooropgesteld doel hebben behaald. Dit kan een aankoop zijn maar ook andere doelstellingen zijn mogelijk. Wat is conversiepercentage en hoe kun je het conversiepercentage berekenen?

Een boodschap dat moet aanzetten tot een actie. Dit kan heel algemeen zijn van een button met “vraag offerte aan” of “neem contact op”. Vaak plaatst men CTA onder de noemer conversieverhoging, maar dat is niet altijd zo. Het zet echt aan tot actie ondernemen 

De kosten per 1.000 impressies of vaak gebruikt men daar ook wel voor Cost Per Thousand. Vaak gebruikt men dit voor het berekenen van de kosten van reclames of advertenties met grotere bereiken.

Het optimaliseren van de conversie. Dit gebruik je in de online marketing om voor websites om de conversie te optimaliseren. Dit kan met teksten en afbeeldingen of video’s, maar vaak gebruik je daar dus een CTA voor of een link juist neerzetten. Afhankelijk van de branche of doelgroep kun je spelen met het gebruik ervan en optimalisaties uit te voeren om zo je conversies omhoog te krijgen.

Hier heb je meerdere antwoorden voor, namelijk:

  1. Het aantal klikken op een advertentie delen door het aantal vertoningen. Klikken : vertoningen = CTR
  2. Het Click Through Ratio kan ook een bepaald percentage zijn binnen Google. Elke plek hangt samen met een gemiddeld CTR. Hoe hoger in Google, hoe beter en hoger je CTR zal zijn. 

Google geeft aan dat het CTR voor advertenties rond de 2% ligt, is dat hoger dan doe je het goed. Voor de zoekresultaten hanteert Google voor de eerste 3 plekken vaak het volgende:

  1. Gemiddeld 35%
  2. Gemiddeld 25%
  3. Gemiddeld 20%

Dit is de meest recente versie van de Google analysetools voor websites. Op dit moment gebruiken veel websites nog Google Analytics Universal, maar in juni 2023 zal de overstap naar GA4 gemaakt worden. Het grootste verschil is dat GAU voornamelijk kijkt naar sessies en pageviews en GA4 meer naar events. Verder is GA4 ook gemaakt om het veel persoonlijker te maken voor jezelf. De default rapportages zijn er nog, maar wil je dieper ingaan op de data dan zul je zelf de rapportages moeten ontwikkelen.

Online weergaven bij online content noemt men een impressie. Heb je er meer dan noemen we dat meerdere impressies. Vaak koppelen we dat aan een pagina binnen Google (zoekresultaat pagina), een type content dat in beeld komt bij een gebruiker of een weergave van een post op social media.

Dit is een platform voor particulieren, consumenten, B2C, B2B of een andere derde partij, waar producten of diensten verkocht worden. Het platform zorgt voor alle leads, conversies en transacties en betaalt de derde partij uit en houdt zelf een x percentage aan commissie over. Bekende marketplaces zijn:

  • Amazon
  • Bol.com
  • Coolblue.com
  • Booking.com
  • Airbnb.com

Meta platforms inc. of kortweg Meta. Voorheen heette Meta gewoon Facebook. De bekendste platformen die onder Meta vallen zijn: Facebook, Instagram en Whatsapp

Het vertoningspercentage is het aantal vertoningen dat jouw reclame of advertentie heeft ontvangen. Dit bereken je door het totaal aantal vertoningen, dat je advertentie kan ontvangen, af te zetten tegen het daadwerkelijke aantal vertoningen.

Een beheersysteem/tool waarmee je snel en super eenvoudig externe trackingcodes, scripts en pixels kunt plaatsen op je website en kunt beheren vanaf één centrale plek. Doordat het op één centrale plek staat bespaart het je een hoop tijd. 

Linkbuilding gaat om het “bouwen” van links van een andere website die naar jouw website verwijst. Google ziet deze links, ook wel backlinks te noemen, als aanbeveling. Zo zorgen meer aanbevelingen ervoor dat Google je ziet als relevant en waardevol, waardoor je hoger terechtkomt in de zoekresultaten omdat je een autoriteit gaat worden.

Conversie gebruikt men wanneer het wil uitdrukken hoeveel bezoekers overgaan tot een actie. Vaak koppelen we die actie aan een aankoop doen, maar een conversie kan veel meer zijn dan dat. Als organisatie kun je ook een conversie koppelen aan het invullen van een formulier, een offerte aanvraag, een route opvragen of een telefoongesprek. 

Een template is een sjabloon om in te vullen. Een webpagina kan een bepaald template/sjabloon hebben waar het aan voldoet en die keer op keer gebruikt kan worden zodat je de consistentie zult behouden.

KPI (Key Performance Indicator), in het Nederlands ook wel, kritieke prestatie indicator zijn indicatoren waar je op stuurt. Met een KPI kun je heel gemakkelijk de prestaties meten van je team, organisatie of medewerker. Zo kun je de voortgang meetbaar en concreet maken 

Dit is een systeem waarbij een organisatie zijn of haar relaties en interacties beheert van (potentiële) klanten, partners en relaties. Vaak zijn het de gegevens die je bijhoudt en logt wanneer en wat je besproken hebt en geeft het je ook inzicht over hoe het gaat met de klant.

Dit is de persoon of het contactpersoon binnen een bedrijf die de bevoegdheid heeft om bijvoorbeeld jouw product of dienst te kopen. Het kan heel erg verschillen wie jouw DMU binnen het bedrijf is. Vaak zijn de DMU’s de hoger geplaatste medewerkers binnen een bedrijf.

Een eigenschap dat jouw bedrijf beter maakt dan je concurrentie. Het is dat ene punt waardoor klant jouw bedrijf kiezen en niet de concurrent. Dit kan komen door een verkoopargument, een specifiek voordeel van je product of dienst of misschien is het wel innovatiever dan de rest.

De Engelse term voor een deel, titel of kop. In de online marketing gebruiken we deze term voornamelijk als het gaat om een deel van een webpagina aan te geven. Het gaat dan om de bovenzijde van een webpagina. Vaak zal de informatie, die daar geplaatst wordt, op alle pagina’s terugkomen, want dat is de meest riante plek om je informatie te delen met een klant. 

De onderkant van een website. Hierin staat voornamelijk belangrijke informatie over het bedrijf en zal op elke pagina terugkomen.

De bar nog boven de navigatiemenu van een website. Vaak gebruikt men dit voor de naw gegevens van een bedrijf of de USP’s van het bedrijf weer te geven. De topbar valt meteen op bij een bezoeker en zal daarom ook vaak gevuld worden met de meest belangrijke dingen voor een bedrijf.

Social media is een begrip voor alle online platformen waar gebruikers de inhoud verzorgen zonder dat dit door een redactie zal worden gecontroleerd. Inhoud kan zijn: tekst, afbeeldingen, video’s, polls, etc. De meest bekende social media platformen zijn:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • TikTok
  • Youtube
  • Pinterest
  • Whatsapp
  • Twitter

Het see-think-do-care model is geïntroduceerd door Google en heeft te maken met de klantreis (customer journey) en remarketing.

In het kort bestaat het uit het volgende:

  • See: de bezoeker maakt het eerste contact 
  • Think: de bezoeker heeft een behoefte en gaat op zoek naar een oplossing voor deze behoefte
  • Do: de bezoeker gaat een conversie doen en wil de oplossing hebben/kopen
  • Care: de bezoeker heeft de aankoop gedaan en nu is het zaak om te zorgen dat de klant zo lang mogelijk klant blijft.
SEO wordt in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Los van de advertenties in de zoekresultaten kun je de organische zoekresultaten allemaal optimaliseren. Dit kan op allerlei manieren op het gebied van content, techniek en autoriteit. Door SEO optimalisaties uit te voeren en rekening te houden met de regels van Google, kun je dus zoekmachine optimalisatie toepassen voor jouw website of website pagina.
SEA wordt in het Nederlands ook wel zoekmachine adverteren genoemd. Wanneer je iets opzoekt in Google krijg je allemaal zoekresultaten te zien. De eerste drie zijn advertenties en daarna volgen de organische zoekresultaten. Die eerste drie advertenties in de zoekresultaten hebben te maken met SEA.

Wat geef je uit aan advertenties en wat krijg je daar daadwerkelijk voor terug, dat is de vraag die je beantwoord met de ROAS. Een ROAS van 10 wil zeggen dat elke €1,- die je erin stopt, daar €10,- voor terug krijgt. Zo meet je de effectiviteit van een advertentie of campagne.

Remarketing is wanneer een bezoeker op je website komt en weer weg gaat. Bij zo’n bezoeker wil je het product of dienst nogmaals onder de aandacht brengen. Dit heet: remarketing of retargeting. Met remarketing verhoog je de conversie door ze opnieuw naar je website te trekken. Door gebruik te maken van remarketing of retargeting verhoog je de kans met 60%.

T.B.D.

Eerst collega, dan online marketeer.

In een gedreven en dynamisch team ontdekken hoe jij jouw skills verder kunt ontwikkelen? En dat in een werkomgeving waarin hard werken hand in hand gaat met veel vrijheid, vertrouwen & werkplezier? Dan zoeken wij elkaar!

Let’s maximize digital growth Together
with Jasper.

Jasper Boudewijns.
Head of Sales