4.9
5/5
Winnaar FD Gazelle Award 2020, 2021, 2022 en 2023!

Of een campagne wel of niet succesvol is hangt natuurlijk af van de doelstelling die je hebt op het moment dat je een campagne wil gaan maken. Afhankelijk van de doelstelling kies je vervolgens voor het campagnetype dat daarbij aansluit, zoals bijv. search, shopping, pMax, YouTube of Display. Hoe weten we nu wanneer we succesvol zijn?  

Doelen stellen 

Om goed van start te kunnen gaan is het belangrijk om vooraf heldere doelen te bepalen. In de meeste gevallen wil je met Google search natuurlijk sturen op conversies. Ga voor jezelf na welke conversiedoelen interessant zijn en bereken wat elke conversie je waard is en oplevert. In het geval van lead generatie zal een e-mail inschrijving minder opleveren dan een offerte vraag. Daarom is het ook logisch om voor elk conversieactie een eigen CPA-doelstelling te bepalen. Zorg voor een mooie mix tussen macro en micro conversies met eigen waardes.  

In het geval van e-commerce wil je je break even ROAS in kaart brengen. Die ROAS-doelstelling kun je als stip aan de horizon plaatsen en daar langzaam naar toe werken, of zelfs uiteindelijk te verbeteren.  

 

Onderzoek  

Op het moment dat de doelen in kaart zijn gebracht kun je starten met je zoekwoord – en concurrentieonderzoek. Het zoekwoordonderzoek gebruik je om interessante zoekwoorden toe te voegen aan je campagnes. Ook kun je vast de negatieve zoekwoorden op voorhand uitsluiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan termen in combinatie met ‘’gratis’’, ‘gebruikt’, ‘’storing’’, ‘’handleiding’’ etc. Dit zullen in meeste gevallen termen zijn waaraan je niet gematched wil worden. Door dit voor livegang al uit te sluiten kun je behoorlijk wat euro’s besparen.  

Het concurrentieonderzoek gebruik je met name om je eigen proposities te toetsen en op basis daarvan USP’s in kaart te brengen (mocht je dat nog niet gedaan hebben). Ook zijn natuurlijk zaken als pricing en levervoorwaarden erg interessant om te inventariseren. Als de concurrentie goedkoper is, sneller kan leveren en gunstigere retourvoorwaarden heeft, kan dat betekenen dat je het over een andere boeg zult moeten gooien. 

Feedmanagement 

Mocht je een retailer zijn die stuurt op e-commerce aankopen is het zaak je feed goed te optimaliseren voor Google shopping en eventuele andere prijsvergelijkers. Zorg ervoor dat je minstens alle verplichte velden optimaliseert en probeer je feed zo goed mogelijk te verrijken met optionele velden zodat je zo goed mogelijk opvalt in de SERP en daarmee de kans vergroot op een hoger doorklikpercentage. 

 

Conversietracking 

Conversie instellingen zijn vandaag de dag essentieel om aan goede resultaten te komen. Met de juiste input zet je Google’s algoritme goed voor je aan het werk en leidt dit tot goede output.  

Zorg ervoor dat je de conversies aanmaakt met behulp van de Google tag. Stuur dus niet op geïmporteerde doelen uit Universal (duuh), maar liever ook niet uit GA4. De GA4 doelen zijn overigens wel prima om er secundair naast te laten draaien. Over het algemeen zien we gemiddeld zo’n 20% verschil in conversiedata het voordeel van Google Ads doelen ten opzichte van imports uit GA4 of UA.  

Door veranderende regels omtrent cookie-policies wordt het steeds lastiger om de data goed in de platformen te krijgen. Hiervoor zijn enkele oplossingen: 

1. Server Side Tagging  

Server-side tagging is een nieuwe methode om data van website bezoekers te verzamelen waarbij gegevens via de tussenkomst van een server naar third-party platformen als GA4 & Google Ads worden verzonden.  

Door analytics en tracking scripts vanaf een eigen (sub)domein te laden, maak je enkel nog gebruik van cookies die in een first-party context worden geplaatst. Dit heeft als voordeel dat je adblockers kunt omzeilen en de data dus nauwkeuriger en betrouwbaarder wordt.  

Daarnaast kan server-side tagging bijdragen aan het reduceren van de hoeveelheid client-side code op een website of app, waardoor de laadtijd van uw website verbetert en je controle behoudt over welke privacygevoelige data er wel of niet wordt gedeeld met derden. 

 

 

 

2. Consent mode 

Consent mode in Google Ads is een oplossing die is ontworpen om adverteerders te helpen bij het omgaan met de uitdagingen van de steeds strenger wordende privacyregels en de implementatie van de GDPR en CCPA. 

Consent mode biedt adverteerders een manier om hun advertentieprestaties te optimaliseren, terwijl ze tegelijkertijd voldoen aan de privacy vereisten van gebruikers. Dit wordt bereikt door gegevens te verzamelen over het toestemmingsniveau van gebruikers voor het verzamelen van hun persoonlijke gegevens.  

Wanneer een gebruiker toestemming geeft voor het verzamelen van hun persoonlijke gegevens, kan Consent mode deze informatie gebruiken om relevantere advertenties te tonen en te optimaliseren voor conversies. Wanneer een gebruiker echter geen toestemming geeft voor het verzamelen van hun persoonlijke gegevens, worden de gegevens geanonimiseerd en kan Consent mode nog steeds advertentie-optimalisatie uitvoeren zonder dat persoonlijke gegevens worden verzameld. 

3. Verbeterde Conversies  

Verbeterde Conversies is een functie binnen Google Ads om klantgegevens beveiligd naar Google te sturen. Dit werkt zodra een gebruiker een aankoop of aanvraag doet op uw website. Hierbij worden klantdata zoals o.a. het e-mailadres, naam, telefoonnummer en adres versleuteld (gehasht) doorgestuurd naar Google. Deze gegevens worden vervolgens gekoppeld aan het Google-account van deze ingelogde gebruiker. Dit maakt het mogelijk om de nauwkeurigheid van conversiegegevens te verbeteren zonder de tussenkomst van third-party cookies. Vervolgens kan deze conversiedata gebruikt worden als input bij het optimaliseren van automatische biedstrategieën (‘Doel-CPA’ en ‘Doel-ROAS’).  

Kortom, verbeterde conversies is een privacy vriendelijke en toekomstbestendige functie binnen Google Ads voor efficiëntere en effectievere campagnes. 

 

4. Campagne opbouw 

De zoekwoorden uit het onderzoek kunnen nu worden ingezet voor de campagnes. Er zijn diverse campagnestructuren die je in kunt hanteren. Afhankelijk van je aanbod kun je ervoor kiezen om te segmenteren op diverse diensten, producten, marges of merken die je aanbiedt. Dit geldt zowel voor search, standaard shopping als pMax. Zorg er wel voor dat je in het begin de campagnes niet te ver opsplitst, zodat er wel voldoende conversiedata opgebouwd kan worden op campagneniveau.

Begin daarom eerst met een geconsolideerde structuur, later kun je dit eventueel verder opsplitsen op basis van data.  

Je kunt met Google ads heel specifiek targeten, dus naast de zoekwoorden die je inkoopt heb je nog onder andere nog controle over waar en wanneer je een advertentie wil laten zien. Je kunt er dus bijvoorbeeld voor kiezen om alleen lokaal en gedurende bepaalde dagen en uren zichtbaar te zijn. 

 

Relevantie is key 

Het is van belang om je campagnes zo in te richten, dat je advertentietekst relevant is voor de zoekwoorden waaraan deze gekoppeld zijn. Zorg dus dat je zoekwoord altijd terugkomt in je advertentietekst. Daarna moet je landingspagina zo relevant mogelijk zijn. Laat iemand die zoekt op gietvloeren nooit terecht komen op de homepage; het klinkt overdreven, maar 1 extra klik die mensen moeten maken om de juiste pagina te bezoeken kan het verschil betekenen tussen een nieuwe klant of geen nieuwe klant. 

 

Biedstrategie 

Kies in het begin voor een handmatige biedstrategie, zodat je wat gevoel krijgt met de data. Op het moment dat je voldoende data hebt kun je de stap maken naar een geautomatiseerde biedstrategie. Afhankelijk van je doelstelling kies je dan voor conversie (waarde) maximaliseren eventueel met een doel-CPA of Doel-ROAS.  

Campagne analyse 

Als je campagnes een tijdje draaien is het zaak om bij search op een aantal metrics te sturen: 

  • Vertoningspercentage 
  • Kwaliteitsscore 
  • CTR 
  • Conversies 
  • Conversiewaarde 
  • Conversieratio 
  • CPC 
  • ROAS 
  • CPA 
  • AOV 

 

Analyseer daarnaast ook het zoektermenrapport regelmatig om te kunnen zien aan welke zoektermen de zoekwoorden in je account worden gematched. Interessante termen voeg je vervolgens toe aan je bestaande structuur en niet interessante termen sluit je vanzelfsprekend uit. Herhaal dit proces regelmatig om tot de beste resultaten te komen. 

Hulp nodig bij het opzetten van een Google Ads campagne, of bij de implementatie van Server Side Tagging?  

Onze specialisten staan voor je klaar.  

Andere verhalen.

Bekijk meer van onze blogs, inspiratie of succesverhalen.

google-partner-1000x5002

Let’s maximize digital growth Together
with Jasper.

schermafbeelding_img
Jasper Boudewijns.
Head of Sales

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen

stripe_yellow

1. Telefonische intake

Telefonische kennismaking waarin jij aan onze marketing expert vertelt met welk Marketing-vraagstuk je graag geholpen zou willen worden.

3. Strategie bepalen

Met onze specialisten bepalen een strategie op maat voor jullie bedrijf.

5. Specialist

Om jouw doelstellingen te halen sluiten Vak-specialisten (bijv. SEA, SEO, Social Media) aan tijdens de samenwerking.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

We laten je graag zien wat we precies voor je doen. Elke maand neemt jouw Growth Manager je mee door de cijfers en krijg je een kijkje achter de schermen. Ook blikken we vooruit op de planning van volgende maand.

2. Afspraak

Persoonlijke afspraak waar we dieper ingaan op jouw vraag en onze oplossing. Dit doen we met een uitgewerkt plan en bijbehorende doelstellingen.

4. Offerte

Je ontvangt van ons een Offerte op maat; na akkoord gaan we direct aan het werk en ontvang je van ons een planning voor de eerste maanden.

6. Livegang campagnes

Als we de online strategie voor jouw bedrijf hebben vastgesteld, zorgen we ervoor dat de online campagnes zo snel mogelijk LIVE gezet worden.

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen.

stripe_yellow

1. Telefonische intake

Telefonische kennismaking waarin jij aan onze marketing-expert vertelt met welk Marketing-vraagstuk je graag geholpen zou willen worden.

2. Afspraak

Persoonlijke afspraak waar we dieper ingaan op jouw vraag en onze oplossing. Dit doen we met een uitgewerkt plan en bijbehorende doelstellingen.

3. Strategie bepalen

Met onze specialisten bepalen een strategie op maat voor jullie bedrijf.

4. Offerte

Je ontvangt van ons een Offerte op maat; na akkoord gaan we direct aan het werk en ontvang je van ons een planning voor de eerste maanden.

5. Specialist

Om jouw doelstellingen te halen sluiten er ervaren vak-specialisten (bijv. SEA, SEO, Social Media) aan tijdens de samenwerking.

6. Livegang campagnes

Als we de complete online strategie voor jouw bedrijf hebben vastgesteld, zorgen we ervoor dat de online campagnes zo snel mogelijk LIVE gezet worden.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

We laten je graag zien wat we precies voor je doen. Elke maand neemt jouw Growth Manager je mee door de cijfers en krijg je een kijkje achter de schermen. Ook blikken we vooruit op de planning van de volgende maand.