Microsoft Ads.

Bij Search Engine Advertising denk je als ondernemer waarschijnlijk niet direct aan Microsoft Bing. Logisch, want de andere zoekmachinegigant Google, domineert al jaren de markt met zo’n 90% marktaandeel. Dat maakt het voor bedrijfseigenaren en SEA specialisten interessant om te starten met Google Ads, zodat je op die manier snel een groot deel van je doelgroep bereikt. Dat betekent echter nog niet dat je Microsoft Ads, met een marktaandeel van zo’n 10%, links moet laten liggen. Vandaag duiken we de wereld in van Bing en overtuigen we je graag van de meerwaarde die dit kanaal kan toevoegen aan je performance doelstellingen binnen je online marketingstrategie.

Zoekvolumes Microsoft Bing afgelopen 10 jaar

Zoekmachines op Microsoft

Het Microsoft-netwerk bestaat uit een aantal verschillende zoekmachines waar je op kunt adverteren, te weten: Bing, Yahoo en DuckDuckGo. Meer daarover lees je hieronder.

Bing

Bing is dé zoekmachine van Microsoft, die op 3 juni 2009 werd gelanceerd. Het is de op een na grootste zoekmachine achter – ja, je raadt het al – Google. Bing werkte tot 2014 samen met Facebook en was tot die tijd geïntegreerd in de zoekfunctie op Facebook.

Yahoo

Doet bij 80’s en 90’s kids vast nog wel een belletje rinkelen. Grote kans dat die generatie via dat platform verschillende startpagina’s bekeek om aan cruciale info te komen over alles wat je destijds interessant vond en Hyves profielen afstruinde. Yahoo fungeert vandaag de dag als nieuwssite en zoekmachine ineen.

DuckDuckGo

Nee, dit is niet het vervolg op Duck Hunt -de geniale shooter op de Nintendo 8 bit- maar een zoekmachine die je privacy waarborgt. Deze search engine belooft geen gebruikersgegevens van je op te slaan, zodat je niet gevolgd kan worden door die ‘’vervelende’’ display banners. Daarnaast slaat het geen browsergeschiedenis op. Je kunt dus lekker anoniem surfen op het internet!

Het moge duidelijk zijn dat de meeste winst bij Microsoft te behalen valt op Bing.

Nu je ook een beetje op de hoogte bent van de plaatsingsmogelijkheden op de andere zoekmachines en ieders voordelen, verdiepen we ons verder in Bing.

B2B Doelstellingen

Ten eerste is Bing zeer interessant voor B2B doelstellingen vanwege de integratie van Microsoft Edge op Windows 10 computers. Veel grote bedrijven maken, vanwege de grote prijsverschillen met Apple, gebruik van Windows pc’s. En die draaien standaard dus op Microsoft Edge. Dit vergroot de kans aanzienlijk dat je via je search- of shopping Ads dus een zakelijke doelgroep bereikt. Bing wordt overigens ook door een wat ouder publiek, met een wat ruimer bestedingspatroon gebruikt. Ook dit draagt natuurlijk weer bij aan je ROI.

Campagnetypes op Microsoft Bing

Wellicht goed om meteen even te vermelden dat je inmiddels op Bing bijna alle campagnetypes kunt gebruiken die je op Google ook gebruikt. Ook Google’s laatste campagnetype; de performance max, is inmiddels in te exporteren naar Bing, waar het geserveerd zal worden als smart shopping.  Al kun je je afvragen of dat wenselijk is. Het algoritme van Bing is namelijk niet te vergelijken met dat van Google. Ook smart bidding werkt stukken minder goed op Bing in vergelijking met Google. Dat wordt gewoon weer handmatig cpc’s bijwerken dus! Microsoft is overigens zo slim geweest om het mogelijk te maken je Google Ads campagnes met een aantal klikken te exporteren naar Bing. Dat maakt het leven van de SEA specialist wel zo makkelijk. Pas wel even je geautomatiseerde biedstrategieën aan voordat je op die groene knop drukt. Anders gaat dat geld kosten.

Vernieuwde interface Microsoft Bing

LinkedIn profile targeting

In een aantal landen is het mogelijk om via Microsoft Ads gebruik te maken van LinkedIn profile targeting. Je kunt de zoekwoorden en displayplaatsingen die je inkoopt dus afstemmen op een aantal targeting opties op LinkedIn. Zo is het mogelijk om je ads te laten zien aan gebruikers in combinatie met bedrijfsnamen, branches en functietitels. Op dit moment alleen nog te gebruiken in de US, UK, Canada, Oostenrijk, Frankrijk en Duitsland. Mocht je klanten bedienen in deze landen, wordt het dus hoog tijd om dit te testen. Voor de adverteerder in Nederland is het nog even geduld a.u.b.

Lagere kosten per klik

Terwijl Bing al bijna 15 jaar bestaat, wordt het nog steeds relatief weinig ingezet door adverteerders. Dit leidt vanzelfsprekend tot minder drukte in de veiling en dat resulteert weer in lagere klikprijzen. Tel uit je winst.

Vernieuwde Interface

In 2020 kwam Bing met een update in de interface. De look & feel zijn gewijzigd en dat leidt tot een betere gebruikerservaring en heldere inzichten in de rapportages. Wat daarnaast ook erg fijn is, is het feit dat de interface een stuk sneller is dan die van Google. Al is dat laatste natuurlijk niet zo moeilijk. (Get your shit together Google)

Investering ChatGPT

Dat Microsoft grootse plannen heeft met Bing, bleek natuurlijk al uit de vernieuwde investering die het afgelopen januari deed in OpenAI, het moederbedrijf achter ChatGPT. Deze, inmiddels alweer tweede investering, bedroeg maar liefst 10 miljard en dat geeft aan dat Microsoft serieuze plannen heeft met de groei van de zoekmachine. Het antwoord van Google -Bard- op de samenwerking tussen ChatGPT en Microsoft liet slechts enkele weken op zich wachten na de officiële aankondiging in de media. Dat geeft maar weer eens aan hoe snel het kan gaan tussen de rivaliserende tech giganten. Over de integratie van Bard in Google is momenteel nog niks bekend in tegenstelling tot ChatGPT, dat al volledig is geïntegreerd in Bing. Sinds de bekendmaking van de investering in OpenAI wint Microsoft Bing flink aan populariteit. Of dit een hype is of dat deze stijging aanhoudt zal moeten blijken, maar dit lijkt ons een mooi moment om Microsoft-campagnes te gaan optimaliseren.

Hier nog even de voordelen van Bing op een rij:

  • Interessant voor zakelijke en kapitaalkrachtige doelgroep
  • Koppeling met LinkedIn doelgroepen
  • Goedkopere klikprijzen vanwege lagere concurrentie
  • Eenvoudig campagnes importeren vanuit Google Ads
  • Gebruiksvriendelijke en snelle interface
  • Microsoft heeft een sterke focus op groei en verbetering
  • Microsoft Bing wint aan populariteit bij adverteerders

 

ChatGPT integratie op Bing

 

Conclusie

Dat Microsoft Ads een stuk kleiner is dan Google Ads staat buiten kijf, maar de USP’s die dit kanaal heeft ten opzichte van Google, maakt dit kanaal uitermate geschikt om toe te voegen aan de performance mix. De lagere kosten per klik in combinatie met een (zakelijke) kapitaalkrachtige doelgroep, maken Microsoft Ads een onmisbare aanvulling op je SEA strategie.

Hulp nodig bij het bij het formuleren van een winstgevende SEA strategie? Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten.

 

Auteur: Jan Bouman

Andere verhalen.

Bekijk meer van onze blogs, inspiratie of succesverhalen.

google-partner-1000x5002

Let’s maximize digital growth Together
with thijs.

Thijs van den Haak.
Online Marketing Consultant

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen

stripe_yellow

1. Intake

Digitaal of telefonisch, we maken kennis en brengen je marketingvraagstuk in kaart.

3. Strategie bepalen

Samen met onze specialisten bepalen we een strategie op maat voor jullie bedrijf.

5. De juiste expertise

Gedurende de samenwerking sluiten vakspecialisten aan om waarde toe te voegen. Dat helpt duurzame resultaten te boeken.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

Resultaten en voortgang bespreken we structureel. Analyseren, afstemmen en bijsturen. Alles om meer uit campagnes te halen en jouw doelstellingen te behalen.

2. Afspraak

We werken een plan en doelstellingen uit, dat optimaal aansluit bij je bedrijf. Tijdens de afspraak gaan we dieper in op jouw vraag en onze oplossing.

4. Voorstel

Je ontvangt een maatwerkvoorstel, na akkoord starten we direct om samen online resultaten te boeken. We delen een planning voor de eerste maanden.

6. Livegang campagnes

We richten de campagne in en maken alle uitingen. Na akkoord vanuit jullie zetten we de campagnes live. Klaar om digitaal te groeien!

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen.

stripe_yellow

1. Intake

Digitaal of telefonisch, we maken kennis en brengen je marketingvraagstuk in kaart.

2. Afspraak

We werken een plan en doelstellingen uit, dat optimaal aansluit bij je bedrijf. Tijdens de afspraak gaan we dieper in op jouw vraag en onze oplossing.

3. Strategie bepalen

Samen met onze specialisten bepalen we een strategie op maat voor jullie bedrijf.

4. Voorstel

Je ontvangt een maatwerkvoorstel, na akkoord starten we direct om samen online resultaten te boeken. We delen een planning voor de eerste maanden.

5. De juiste expertise

Gedurende de samenwerking sluiten vakspecialisten aan om waarde toe te voegen. Dat helpt duurzame resultaten te boeken.

6. Livegang campagnes

We richten de campagne in en maken alle uitingen. Na akkoord vanuit jullie zetten we de campagnes live. Klaar om digitaal te groeien!

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

Resultaten en voortgang bespreken we structureel. Analyseren, afstemmen en bijsturen. Alles om meer uit campagnes te halen en jouw doelstellingen te behalen.

Klantcase: Van € 150K naar
€ 1 miljoen omzet per maand.

Klantcase: Van € 150K naar € 1 miljoen omzet per maand.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.