Sociale media is tegenwoordig nog maar moeilijk weg te denken uit ons dagelijkse leven. Afgelopen jaar verscheen het platform BeReal uit het niets op veel smartphone schermen en ondertussen stijgt het uit Azië overgewaaide platform TikTok nog altijd gestaag in populariteit en totale gebruikers binnen allerlei verschillende doelgroepen. Is er met al deze nieuwe platformen in de Appstore nog wel plek en behoefte voor ‘oude’ platformen als Facebook, Instagram en Twitter? Bestaat er daarnaast iets als social media overkill?
Als we Newcom Research en Consultancy mogen geloven blijven we de komende jaren nog flink gebruik maken van onze favoriete social platformen, aldus het Social Media Onderzoek 2022 – inmiddels de 12e editie van dit boeiende onderzoek. Ondanks het steeds verder toenemende aantal nieuwe toetreders tot de social media markt lijkt men er nog altijd geen genoeg van te krijgen om eindeloos te scrollen door feeds, reels, stories, shorts en natuurlijk betaalde advertenties, hoewel deze laatste meestal voor lief wordt genomen. We zijn social media dan ook actiever gaan gebruiken t.o.v. het jaar 2021; zowel in absolute aantal platformen als het totale aantal minuten.
Stijgers en dalers
Met name TikTok is een grote stijger en tevens ook de winnaar op het gebied van totaal aantal nieuwe gebruikers. Dit wil echter niet zeggen dat de andere platformen achter blijven. Instagram maakt ook een opvallend grote sprong en ook andere platformen zetten hun groei van de afgelopen jaren door. Niet te vergeten Whatsapp, welke tegenwoordig onderdeel uit maakt van Meta, neemt een heel groot percentage van het totale dagelijkse gebruik voor zijn rekening bij de meesten. Ook dit is sociale media. Twitter is na een aantal mindere jaren terug en begonnen aan een flinke opmars. Linkedin stijgt gematigd verder zoals ze dit al jaren doen. De enige uitzondering in dit verhaal is Facebook.
Het gebruik van deze gigant neemt sinds 2018 scherp af ten op zichte van andere platformen. Dit is met name te danken aan de vergrijzing die op het platform te zien is en het opduiken van andere platformen die in specifiekere behoeften voldoen dan Facebook. Niet iedereen wil meer foto’s delen met 1241 van hun Facebook vrienden waaronder hun vakantieliefde uit 2015. Oh en die oudtante die elk jaar een glitter kaart stuurt als bericht op je verjaardag spreek je eigenlijk ook nooit. Snel door naar Snapchat of TikTok! Ondanks de daling in totalen neemt Facebook nog altijd een groot percentage voor zijn rekening van dagelijks gebruik, net achter Whatsapp.
Paniek voor advertisers?
Al die stijgende gebruikers, toename van platformen en mogelijkheden binnen deze platformen… Voelt de advertiser dit aan de portemonnee? Het korte antwoord is nee. De toename van gebruikers betekent in theorie dat er meer ‘advertising inventory’ beschikbaar is. Meer gebruikers betekend immers dat er meer mogelijkheden zijn om advertenties te vertonen wat resulteert in lagere prijzen.
Ook de nieuwe platformen schudden de voorheen monopolisten als Facebook en Instagram wakker met nieuwe functionaliteiten en USP’s waarvoor advertisers voor hun platform zouden moeten kiezen. 3 jaar geleden was het immers nog niet mogelijk om te adverteren op TikTok, welke bekend staat om de super snelle user generated content, of om te adverteren op Reddit, welke bekend staat om de hoge engagement van de verschillende communities waarbinnen je kan adverteren. De spreiding van adverteerders over de verschillende platformen zorgt voor verdere positieve concurrentie op gebied van prijzen en daarnaast functionaliteiten. Geen paniek dus!
Alona’s Advies
Social is here to stay. De toename in gebruikers, platformen en functionaliteiten bieden adverteerders meer mogelijkheden dan ooit om de voor hun bedrijf belangrijke doelstellingen te realiseren. De groei in platformen brengt echter een versplintering van consumptie met zich mee per platform. Denk daarom dus van tevoren goed na over wie en wat je wil bereiken, met welke doelstellingen en KPI’s, en beslis vervolgens welk platform hier bij past en wat voor budget je hier voor nodig hebt t.o.v. de door jou gekozen doelgroepgrootte.