4.9
5/5
Winnaar FD Gazelle Award 2020, 2021, 2022 en 2023!

Instagram is een super goede tool als je dat effectief weet in te zetten. Het is ook niet zo makkelijk als mensen denken. Ik post gewoon leuke dingen en ik krijg duizenden volgers… Als het echt zo makkelijk was dan had iedereen wel een groot, actief en high engagement account


Er zijn meerdere methodes/ technieken om volgers, likes en mentions te krijgen. Ook zijn er verschillende manieren om je content waarschijnlijk “viraal” te krijgen.  Hoewel dit natuurlijk afhangt van verschillende factoren en er nooit een garantie is dat het viraal gaat. Maar er zijn zeker dingen die je kan doen om die kans te vergroten.

Wat je wilt zijn natuurlijk niche volgers, mensen die een echte interesse hebben ik datgene wat je post/ doet. Dus als ondernemer die bv life coaching doet, wil je ook mensen krijgen die je gaan volgen en “engagen” met jouw account en als persoon. Mensen die interesse hebben in/ op zoek zijn naar life coaching. Dit geldt natuurlijk voor elke niche.

Toch zie je vaak dat accounts niet groeien, je hebt weliswaar een paar honderd volgers, maar daarna blijf je vastzitten of worden de hoeveelheid volgers minder. Instagram kost gewoon veel tijd, zeker als je niet echt/ goed weet hoe Instagram werkt.

#1 Je gebruikt geen gerichte (targeted) hashtags voor jouw specifieke niche.

– Voordat je elke post vol propt met allerlei hashtags om je account te laten groeien moet je eerst goed onderzoek doen welke gerichte hashtags het beste zijn voor jouw business/ niche. Je wilt niet allerlei soorten volgers, maar alleen mensen die echte interesse hebben in wat jij te bieden hebt. Leer onderzoek te doen en er is een hele handige gratis tool die je hierbij kan helpen. Daar kom ik zo op terug.

#2 Je gebruikt de populairste hashtags en/ of hele algemene zoals #love #puppy #happy

– Je zou denken doordat je dit soort populaire hashtags gebruikt je heel veel volgers krijgt, maar dit kan juist tegen je werken. Zelfs als ze gericht zijn en je wat volgers en likes krijgt duurt het niet heel lang voordat jouw posts niet meer zichtbaar zijn omdat er miljoenen posts zijn die dat soort populaire en algemene hashtags gebruiken. De volgende tip is juist de medium/ en de hashtags die niet (zo) populair zijn te gebruiken zodat jouw posts een betere/ hogere kans hebben om in de top 9 sectie te komen waar de mensen die je wilt hebben jouw posts zien en daardoor jouw blijven volgen. Omdat je langer op de top pagina blijft is de kans groter dat meer mensen jouw posts zien. Meer gerichte volgers krijgt en misschien jouw post(s) viraal gaat!

#3 Je gebruikt we weinig hashtags

– Je kan 30 hashtags gebruiken per post, veel mensen huiveren daarvan en denken dat het als spam overkomt. Maar elke hashtag die je niet gebruikt is een gemiste kans om dat bereik te krijgen. Denk eens aan alle miljoenen mensen die elke dag op meerdere en verschillende (niche) hashtags zoeken. Zelfs Instagram geeft aan dat dit een hele goede strategie is om in te zetten. Als je toch nog bang bent dat het als spam overkomt, gebruik dat je 30 hashtags als 1e comment. Op deze manier blijft je caption (boodschap) clean en kunnen mensen dit beter lezen.

#4 Je gebruikt elke keer dezelfde standaard hashtags

– Zoals met alles in marketing (zoekwoorden onderzoek bijvoorbeeld voor een site) moet je testen en testen en testen. Want dan pas weet je wat goed werkt en wat niet werkt. Het is goed om ze te “cyclen” zodat je niet elke keer dezelfde hashtags gebruikt. Het is handig om een excel sheet te maken en daar tussen de 60-100 verschillende hashtags te hebben die wel gericht zijn. En deze om de zoveel tijd te rouleren.

#5 Gebruik geen “branded” hashtags

– Handig om te gebruiken als je al een grote “brand” bent maar zeker niet handig als je klein en onbekend bent. Je wilt ook zeker niet andere brands/ bedrijven/ mensen promoten die in jouw niche zitten 🙂

Als laatste tip van deze post is de gratis hashtag onderzoek tool. Google en ga naar keyhole.co. Als je op de site zit dan zie je dit een zoekwoorden balk, of beter gezegd een hashtag balk. Als voorbeeld gebruikte ik bv de “nails” niche. Je wilt dit natuurlijk voor je eigen niche gebruiken. Het is een handige tool om te gebruiken en het is gratis. Mocht je toch popup krijgen om een account aan te maken of in te loggen, ga dan naar incognito modus van Google en gebruik het op die manier.

Dit zijn 5 tips om de fouten te voorkomen waar veel mensen instappen, ook ervaren marketeers. Want social media is toch heel anders dan SEO/ SEA. Hopelijk ga je dit goed inzetten om zo je account te laten groeien, want Instagram is naast persoonlijk een heel goed platform om je business te vergroten en meer conversie te krijgen.

Andere verhalen.

Bekijk meer van onze blogs, inspiratie of succesverhalen.

google-partner-1000x5002

Let’s maximize digital growth Together
with thijs.

Thijs van den Haak.
Online Marketing Consultant

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen

stripe_yellow

1. Intake

Digitaal of telefonisch, we maken kennis en brengen je marketingvraagstuk in kaart.

3. Strategie bepalen

Samen met onze specialisten bepalen we een strategie op maat voor jullie bedrijf.

5. De juiste expertise

Gedurende de samenwerking sluiten vakspecialisten aan om waarde toe te voegen. Dat helpt duurzame resultaten te boeken.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

Resultaten en voortgang bespreken we structureel. Analyseren, afstemmen en bijsturen. Alles om meer uit campagnes te halen en jouw doelstellingen te behalen.

2. Afspraak

We werken een plan en doelstellingen uit, dat optimaal aansluit bij je bedrijf. Tijdens de afspraak gaan we dieper in op jouw vraag en onze oplossing.

4. Voorstel

Je ontvangt een maatwerkvoorstel, na akkoord starten we direct om samen online resultaten te boeken. We delen een planning voor de eerste maanden.

6. Livegang campagnes

We richten de campagne in en maken alle uitingen. Na akkoord vanuit jullie zetten we de campagnes live. Klaar om digitaal te groeien!

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen.

stripe_yellow

1. Intake

Digitaal of telefonisch, we maken kennis en brengen je marketingvraagstuk in kaart.

2. Afspraak

We werken een plan en doelstellingen uit, dat optimaal aansluit bij je bedrijf. Tijdens de afspraak gaan we dieper in op jouw vraag en onze oplossing.

3. Strategie bepalen

Samen met onze specialisten bepalen we een strategie op maat voor jullie bedrijf.

4. Voorstel

Je ontvangt een maatwerkvoorstel, na akkoord starten we direct om samen online resultaten te boeken. We delen een planning voor de eerste maanden.

5. De juiste expertise

Gedurende de samenwerking sluiten vakspecialisten aan om waarde toe te voegen. Dat helpt duurzame resultaten te boeken.

6. Livegang campagnes

We richten de campagne in en maken alle uitingen. Na akkoord vanuit jullie zetten we de campagnes live. Klaar om digitaal te groeien!

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

Resultaten en voortgang bespreken we structureel. Analyseren, afstemmen en bijsturen. Alles om meer uit campagnes te halen en jouw doelstellingen te behalen.