Google tag manager (GTM) is een krachtige gratis tool die marketeers en webbeheerders kan helpen bij het eenvoudig implementeren en beheren van zogenaamde tags op een mobiele app of website. Tags zijn kleine stukjes code die op een mobiele app of website worden geplaats, waarmee je informatie kan verzamelen en deze kan versturen naar een derde partij zoals Google Ads, Google Analytics, Facebook en Tik Tok. Een van de hoofdredenen waarom Google Tag Manager zo fijn is, omdat je zelf geen of minimale programmeerkennis nodig hebt.
Waarom Google Tag Manager?
Google Tag Manager biedt aanzienlijke flexibiliteit bij het beheren en aanpassen van de tags op je website. Dit kan je bedrijf helpen om snel te reageren op veranderingen in je marketingstrategie of de digitale omgeving.
5 redenen om te kiezen voor Google Tag Manager
Het gebruik maken van Google Tag Manager heeft verschillende voordelen ten opzichte van wanneer je dit zelf zou doen op de achterkant van de website;
- Geen of minimale programmeerkennis
Zoals eerder benoemd heb je geen of minimale programmeerkennis nodig om met Google Tag Manager te werken. De interface van GTM is zeer gebruiksvriendelijk, omdat je gebruik maakt van vooraf gedefinieerde tag-sjablonen. Dit heeft het voordeel dat zelfs wanneer je geen kennis hebt van coderen je wel in staat zou kunnen zijn om tags op je website te beheren.
- Eenvoudige integratie met andere Google tools
Omdat GTM een product is van Google, kun je snel en eenvoudig connecties maken met Google ads, Google Analytics en Google Search Console. Dit kan ervoor zorgen dat je betere en nauwkeurigere inzichten kan krijgen, waarop je je marketingactiviteiten op kan afstemmen.
- Verbeterde en snellere websites
Een groot probleem bij veel websites is dat de snelheid en overall performance soms kan tegenvallen. Dit komt vaak omdat er gebruik gemaakt wordt van verschillende tags die apart geladen worden en vaak zwaar kunnen zijn voor een website. Door gebruik te maken van GTM kan je ervoor zorgen dat al deze tags te centraliseren zijn in een GTM-container. Dit zorgt ervoor dat alle tags tegelijk worden geladen en wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat de overall website performance zal verbeteren.
- Gedetailleerde tracking
Zoals eerder genoemd is de naadloze integratie van GTM met derde partij tools zo goed dat je deze kan gebruiken voor gedetailleerde tracking. Zo kun je tags instellen om gedetailleerde informatie te verzamelen van gebruikers. Hierbij kan je denken aan demografische gegevens, interacties met specifieke elementen op je website, het gedrag van gebruikers op je website of mobiele app en uiteraard conversie tracking. Conversie tracking binnen Google en social is vaak een groot discussiepunt. Echter door gebruik te maken van GTM, in bijvoorbeeld Google Ads, kan je ervoor zorgen dat je nauwkeurigere en betere conversie resultaten kan tracken. Deze resultaten liggen vaak ook dichter bij het werkelijke aantal conversies. Wat het dus beter maakt voor het algoritme van Google Ads, omdat je meer data opvangt die je kan gebruiken om te optimaliseren.
- Verhoogde efficiëntie
Tot slot vereenvoudigt GTM het gehele tagging proces. Als je geen Google Tag Manager gebruikt zal je dit zelf in de broncode van de website moeten gaan aanpassen. Het handmatig aanpassen van deze code kan vaak veel tijd en frustratie met zich meebrengen. Door dit proces te vereenvoudigen met behulp van GTM kan je ervoor zorgen dat je sneller tags kan aanpassen en kan toevoegen. Dit kan leiden tot een betere efficiëntie, productiviteit en minder frustratie.
Flexibiliteit van GTM
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is de flexibiliteit van Google Tag Manager ideaal voor marketeers, webdevelopers en moedige ondernemers die het zelf zouden willen doen.
Tot slot kan deze flexibiliteit van Google Tag Manager een waardevolle tool zijn voor bedrijven die hun digitale marketing willen verbeteren en personaliseren op basis van gedetailleerde, realtime gegevens. Het stelt marketeers in staat om snel en efficiënt aanpassingen te maken, wat essentieel is in de snelle digitale wereld van vandaag.