4.9
5/5

Winnaar FD Gazelle Award 2020, 2021, 2022,  2023 en 2024!

Google tag manager (GTM) is een krachtige gratis tool die marketeers en webbeheerders kan helpen bij het eenvoudig implementeren en beheren van zogenaamde tags op een mobiele app of website. Tags zijn kleine stukjes code die op een mobiele app of website worden geplaats, waarmee je informatie kan verzamelen en deze kan versturen naar een derde partij zoals Google Ads, Google Analytics, Facebook en Tik Tok. Een van de hoofdredenen waarom Google Tag Manager zo fijn is, omdat je zelf geen of minimale programmeerkennis nodig hebt.

Waarom Google Tag Manager?

Google Tag Manager biedt aanzienlijke flexibiliteit bij het beheren en aanpassen van de tags op je website. Dit kan je bedrijf helpen om snel te reageren op veranderingen in je marketingstrategie of de digitale omgeving.

5 redenen om te kiezen voor Google Tag Manager

Het gebruik maken van Google Tag Manager heeft verschillende voordelen ten opzichte van wanneer je dit zelf zou doen op de achterkant van de website;

  1. Geen of minimale programmeerkennis

Zoals eerder benoemd heb je geen of minimale programmeerkennis nodig om met Google Tag Manager te werken. De interface van GTM is zeer gebruiksvriendelijk, omdat je gebruik maakt van vooraf gedefinieerde tag-sjablonen. Dit heeft het voordeel dat zelfs wanneer je geen kennis hebt van coderen je wel in staat zou kunnen zijn om tags op je website te beheren.

  1. Eenvoudige integratie met andere Google tools

Omdat GTM een product is van Google, kun je snel en eenvoudig connecties maken met Google ads, Google Analytics en Google Search Console. Dit kan ervoor zorgen dat je betere en nauwkeurigere inzichten kan krijgen, waarop je je marketingactiviteiten op kan afstemmen.

  1. Verbeterde en snellere websites

Een groot probleem bij veel websites is dat de snelheid en overall performance soms kan tegenvallen. Dit komt vaak omdat er gebruik gemaakt wordt van verschillende tags die apart geladen worden en vaak zwaar kunnen zijn voor een website. Door gebruik te maken van GTM kan je ervoor zorgen dat al deze tags te centraliseren zijn in een GTM-container. Dit zorgt ervoor dat alle tags tegelijk worden geladen en wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat de overall website performance zal verbeteren.

  1. Gedetailleerde tracking

Zoals eerder genoemd is de naadloze integratie van GTM met derde partij tools zo goed dat je deze kan gebruiken voor gedetailleerde tracking. Zo kun je tags instellen om gedetailleerde informatie te verzamelen van gebruikers. Hierbij kan je denken aan demografische gegevens, interacties met specifieke elementen op je website, het gedrag van gebruikers op je website of mobiele app en uiteraard conversie tracking. Conversie tracking binnen Google en social is vaak een groot discussiepunt. Echter door gebruik te maken van GTM, in bijvoorbeeld Google Ads, kan je ervoor zorgen dat je nauwkeurigere en betere conversie resultaten kan tracken. Deze resultaten liggen vaak ook dichter bij het werkelijke aantal conversies. Wat het dus beter maakt voor het algoritme van Google Ads, omdat je meer data opvangt die je kan gebruiken om te optimaliseren.

  1. Verhoogde efficiëntie

Tot slot vereenvoudigt GTM het gehele tagging proces. Als je geen Google Tag Manager gebruikt zal je dit zelf in de broncode van de website moeten gaan aanpassen. Het handmatig aanpassen van deze code kan vaak veel tijd en frustratie met zich meebrengen. Door dit proces te vereenvoudigen met behulp van GTM kan je ervoor zorgen dat je sneller tags kan aanpassen en kan toevoegen. Dit kan leiden tot een betere efficiëntie, productiviteit en minder frustratie.

Flexibiliteit van GTM

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is de flexibiliteit van Google Tag Manager ideaal voor marketeers, webdevelopers en moedige ondernemers die het zelf zouden willen doen.

Tot slot kan deze flexibiliteit van Google Tag Manager een waardevolle tool zijn voor bedrijven die hun digitale marketing willen verbeteren en personaliseren op basis van gedetailleerde, realtime gegevens. Het stelt marketeers in staat om snel en efficiënt aanpassingen te maken, wat essentieel is in de snelle digitale wereld van vandaag.

Andere verhalen.

Bekijk meer van onze blogs, inspiratie of succesverhalen.

google-partner-1000x5002

Let’s maximize digital growth Together
with thijs.

Thijs van den Haak.
Online Marketing Consultant

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen

stripe_yellow

1. Intake

Digitaal of telefonisch, we maken kennis en brengen je marketingvraagstuk in kaart.

3. Strategie bepalen

Samen met onze specialisten bepalen we een strategie op maat voor jullie bedrijf.

5. De juiste expertise

Gedurende de samenwerking sluiten vakspecialisten aan om waarde toe te voegen. Dat helpt duurzame resultaten te boeken.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

Resultaten en voortgang bespreken we structureel. Analyseren, afstemmen en bijsturen. Alles om meer uit campagnes te halen en jouw doelstellingen te behalen.

2. Afspraak

We werken een plan en doelstellingen uit, dat optimaal aansluit bij je bedrijf. Tijdens de afspraak gaan we dieper in op jouw vraag en onze oplossing.

4. Voorstel

Je ontvangt een maatwerkvoorstel, na akkoord starten we direct om samen online resultaten te boeken. We delen een planning voor de eerste maanden.

6. Livegang campagnes

We richten de campagne in en maken alle uitingen. Na akkoord vanuit jullie zetten we de campagnes live. Klaar om digitaal te groeien!

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen.

stripe_yellow

1. Intake

Digitaal of telefonisch, we maken kennis en brengen je marketingvraagstuk in kaart.

2. Afspraak

We werken een plan en doelstellingen uit, dat optimaal aansluit bij je bedrijf. Tijdens de afspraak gaan we dieper in op jouw vraag en onze oplossing.

3. Strategie bepalen

Samen met onze specialisten bepalen we een strategie op maat voor jullie bedrijf.

4. Voorstel

Je ontvangt een maatwerkvoorstel, na akkoord starten we direct om samen online resultaten te boeken. We delen een planning voor de eerste maanden.

5. De juiste expertise

Gedurende de samenwerking sluiten vakspecialisten aan om waarde toe te voegen. Dat helpt duurzame resultaten te boeken.

6. Livegang campagnes

We richten de campagne in en maken alle uitingen. Na akkoord vanuit jullie zetten we de campagnes live. Klaar om digitaal te groeien!

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

Resultaten en voortgang bespreken we structureel. Analyseren, afstemmen en bijsturen. Alles om meer uit campagnes te halen en jouw doelstellingen te behalen.