4.9
5/5
Winnaar FD Gazelle Award 2020, 2021, 2022 en 2023!

Ben je op zoek naar handige SEO-tips die je zelf kunt toepassen? Zoek dan niet verder! SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, is een zeer belangrijk onderdeel binnen jouw online marketing strategie. Het is een lange termijn strategie, maar het levert wel een duurzaam resultaat op, waardoor je hoger in Google komt. Daarnaast is SEO in tegenstelling tot SEA een gratis methode om jouw vindbaarheid te vergroten. 

Hierbij geven we je enkele SEO-tips waarmee je zelf aan de slag kunt gaan. 

1. Meld de website aan bij Google Search Console

Mocht je jouw website nog niet aangemeld hebben bij Google Search Console, dan is dit een goede eerste stap om direct te doen. Met deze tool krijg je namelijk ontzettend veel inzichten in hoe de website momenteel presteert en kun je aan de hand van deze inzichten je website optimaliseren en verbeteren. 

  • Voeg de Sitemap toe aan Google Search Console

Door achter jouw website URL /sitemap.xml te typen kom je uit bij de Sitemap van jouw website. Een Sitemap helpt een zoekrobot van een zoekmachine om de website te doorgronden en te laten indexeren.

2. SSL-certificaat

Ook een geldig SSL-certificaat is erg belangrijk voor de website en voor SEO. Hiermee geef je aan dat er een beveiligde verbinding is tussen de server van de website en de internetbrowser. Dit is een van de vele SEO-ranking factoren voor Google, aangezien een veilige website een belangrijk onderwerp is. 

Wil je weten of jouw website een geldig SSL-certificaat heeft? Gebruik dan deze tool.

3. Paginasnelheid

Ook de paginasnelheid is een belangrijke SEO-ranking factor. Google wil alleen de beste resultaten laten zien aan de gebruikers. Duurt het ontzettend lang voordat jouw website geladen is? Dan is dit niet gebruiksvriendelijk. Google zal jouw website dan ook niet aanbevelen. 

Met de tool Google PageSpeed Insights kun je de paginasnelheid score bekijken van jouw website op mobiel en dekstop. Dit is een score op een schaal van 0-100. Ook geeft de tool aan wat je kunt doen om jouw paginasnelheid te verbeteren.

4. Zoekwoordenonderzoek

Ontdek welke zoektermen gebruikers intypen in een zoekmachine om te zoeken naar jouw product of dienst. Ontdek ook het zoekvolume per maand en de concurrentie op deze zoektermen. Aan de hand van een zoekwoordenonderzoek kun je jouw website gaan bouwen, de structuur helder in kaart brengen en ook de teksten voor jouw producten, diensten of categorieën optimaliseren met deze zoekwoorden. 

Enkele gratis tools om een zoekwoordenonderzoek te doen, zijn:

 

5. SEO-vriendelijke URL

Zoekmachines houden van een simpele URL-structuur. Houdt daarom je URL zo kort mogelijk. Verder raden we aan om het belangrijkste zoekwoord in de URL te vermelden. Door het belangrijkste zoekwoord in de URL te vermelden, maak je het voor zoekmachines makkelijker om de website sneller en efficiënter te indexeren. Ook is het voor een gebruiker vaak duidelijk waar de pagina over gaat.


6. Meta gegevens

De metagegevens zijn als het ware het uithangbord van je website. Deze moeten aantrekkelijk genoeg zijn om op te klikken voor een bezoeker. Is dit niet het geval, dan zal een gebruiker klikken op de website van je concurrent. Let bij het optimaliseren van de metagegevens op het volgende:

  • Zorg ervoor dat de titel en de omschrijving niet te lang zijn, anders valt het weg in de zoekresultaten
  • Verwerk de belangrijkste zoekwoorden in de metagegevens
  • Verwerk een Call To Action erin
  • Verwerk jouw Unique Selling Points in de meta gegevens

7. Content

Zorg ervoor dat je content schrijft voor de gebruiker en bedenk wat zij willen lezen op jouw website. Schrijf vooral geen content voor de zoekmachine. Wel is het belangrijk om de zoekwoorden te vermelden in de content voor een specifieke pagina, categorie of product. Waar je op moet letten bij het schrijven van content:

  • Gebruik minimaal 300 woorden
  • Gebruik niet te veel woorden op een specifieke pagina (niet meer dan 2.000)
  • Verwerk de zoekwoorden in de content
  • Voorkom over optimalisatie en verwerk de zoekwoorden ongeveer om de 50 woorden

 

8. Heading tags

Heading Tags maken een tekst niet alleen overzichtelijker en gemakkelijker om te lezen, maar ze geven ook informatie aan de zoekmachine-bots. Een zoekmachine-bot scant namelijk heading tags beter dan de content. Wanneer je hier relevante zoekwoorden in vermeld, dan heeft dit ook nog eens invloed op de vindbaarheid van je website. 

Heading Tags gaan dus niet alleen over het verstrekken van informatie aan zoekmachine-bots. Het zorgt ook voor een meer gestructureerde en een betere gebruikerservaring. Grote stukken tekst zijn moeilijk te lezen op het scherm en de koppen maken het lezen gemakkelijker.

Houd de juiste structuur aan:

<h1> De titel van je pagina of categorie </h1>

<h2> Sub-kop </h2>

<h3> Sub Sub-kop</h3>

9. Alt-tags

Een alt-tag wordt ook wel een alt-tekst genoemd. Dit is een tekstuele omschrijving die je toevoegt aan een afbeelding. Hiermee geef je aan Google aan waar de afbeelding over gaat. Het is aan te raden om hier een zoekwoord in te vermelden. Dit is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Een alt-tag heeft onder andere de volgende functies:

  1. Het zorgt ervoor dat Google kan inschatten hoe relevant de afbeelding is voor de pagina waarop deze geplaatst is. Vindt Google de afbeelding relevant voor de pagina, dan kan je pagina hoger in Google komen.
  2. Door het toevoegen van een alt-tag kan de afbeelding getoond wordt in de Google Afbeeldingen resultaten.


10. Interne links

Het belang van externe links naar je website wordt vaak wel begrepen, maar ook interne links zijn erg belangrijk.

Een goede interne linkstructuur helpt je website om:

  • Zoekmachines de structuur van je website beter en sneller te begrijpen
  • Pagina’s hoger te laten scoren die op de tweede pagina van de zoekresultaten staan
  • Additionele en hulpvolle informatie te bieden aan je bezoeker
  • De autoriteit van een specifieke pagina te verhogen

Je kunt interne links verwerken:

  • In de tekst (contextuele links)
  • In de structuur (navigatie links)

11. Laat andere websites naar jou linken

Wanneer een andere website een link plaatst naar jouw website, dan ziet Google dit als een aanbeveling van een ander. Hoe meer aanbevelingen je krijgt van andere websites, hoe belangrijker je website door Google wordt gezien. Dit geeft je website een bepaalde autoriteit. Hier wordt dan ook een score aan gehangen op een schaal van 0-100. 

De autoriteitsscore wordt bepaald op basis van de kwaliteit van de andere website die een link naar jouw website plaatsen en op basis van de kwantiteit. Echter wordt er meer waarde gehecht aan de kwaliteit van de website die een link naar jouw plaatst. 

Ook de anchor teksten die gebruikt worden om naar jouw website te linken zijn belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Een anchor tekst is de tekst waar een link achter staat. Om beter gevonden te worden met bepaalde zoekwoorden, is het belangrijk om een zoekwoord als anchor tekst te gebruiken.


12. Vergeet Google Mijn Bedrijf niet

Ook Google Mijn Bedrijf valt onder het optimaliseren van je SEO-strategie. Het wordt vaak ingezet bij bedrijven die lokaal opereren, zoals meubelwinkels, autogarages, bouwbedrijven, enzovoorts. Ook indien je geen bezoekerslocatie hebt, dan is het alsnog aan te raden om een Google Mijn Bedrijf profiel op te richten en deze te optimaliseren. Het is als het ware het online visitekaartje van je bedrijf. 

Wanneer je jouw Google Mijn Bedrijf profiel goed inricht, dan wordt jouw profiel sneller getoond in de lokale zoekresultaten. Deze lokale zoekresultaten nemen tegenwoordig veel ruimte in, in de zoekresultaten. 

Optimaliseer je Google Mijn Bedrijf pagina door:

  • De volledige informatie toe te voegen (adresgegevens, openingstijden en telefoonnummer)
  • Selecteer meerdere categorieën die relevant zijn voor jouw bedrijf
  • Voeg de service gebieden toe
  • Voeg producten en services toe
  • Verwerk belangrijke zoekwoorden in de omschrijving van het bedrijf 
  • Voeg relevante foto’s toe

Advies over SEO-optimalisatie nodig?

De SEO-specialisten van Alona Marketing helpen je hier graag bij. Neem contact op via het telefoonnummer 085-0654633 of stuur een e-mail naar info@alonamarketing.nl

Andere verhalen.

Bekijk meer van onze blogs, inspiratie of succesverhalen.

google-partner-1000x5002

Let’s maximize digital growth Together
with thijs.

Thijs van den Haak.
Online Marketing Consultant

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen

stripe_yellow

1. Intake

Digitaal of telefonisch, we maken kennis en brengen je marketingvraagstuk in kaart.

3. Strategie bepalen

Samen met onze specialisten bepalen we een strategie op maat voor jullie bedrijf.

5. De juiste expertise

Gedurende de samenwerking sluiten vakspecialisten aan om waarde toe te voegen. Dat helpt duurzame resultaten te boeken.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

Resultaten en voortgang bespreken we structureel. Analyseren, afstemmen en bijsturen. Alles om meer uit campagnes te halen en jouw doelstellingen te behalen.

2. Afspraak

We werken een plan en doelstellingen uit, dat optimaal aansluit bij je bedrijf. Tijdens de afspraak gaan we dieper in op jouw vraag en onze oplossing.

4. Voorstel

Je ontvangt een maatwerkvoorstel, na akkoord starten we direct om samen online resultaten te boeken. We delen een planning voor de eerste maanden.

6. Livegang campagnes

We richten de campagne in en maken alle uitingen. Na akkoord vanuit jullie zetten we de campagnes live. Klaar om digitaal te groeien!

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen.

stripe_yellow

1. Intake

Digitaal of telefonisch, we maken kennis en brengen je marketingvraagstuk in kaart.

2. Afspraak

We werken een plan en doelstellingen uit, dat optimaal aansluit bij je bedrijf. Tijdens de afspraak gaan we dieper in op jouw vraag en onze oplossing.

3. Strategie bepalen

Samen met onze specialisten bepalen we een strategie op maat voor jullie bedrijf.

4. Voorstel

Je ontvangt een maatwerkvoorstel, na akkoord starten we direct om samen online resultaten te boeken. We delen een planning voor de eerste maanden.

5. De juiste expertise

Gedurende de samenwerking sluiten vakspecialisten aan om waarde toe te voegen. Dat helpt duurzame resultaten te boeken.

6. Livegang campagnes

We richten de campagne in en maken alle uitingen. Na akkoord vanuit jullie zetten we de campagnes live. Klaar om digitaal te groeien!

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

Resultaten en voortgang bespreken we structureel. Analyseren, afstemmen en bijsturen. Alles om meer uit campagnes te halen en jouw doelstellingen te behalen.