4.9
5/5

Winnaar FD Gazelle Award 2020, 2021, 2022,  2023 en 2024!

Jouw website vindbaar maken op Google?

Wil jij als ondernemer je website vindbaar maken op Google? Het is voor welke onderneming dan ook ondenkbaar geworden dat je online niet zichtbaar bent. Het is dé manier om jouw diensten, producten en expertise kenbaar te maken. Maar bovenal is het dé manier waarop consumenten, en dus ook jouw doelgroep, op zoek gaan naar die diensten en producten. Het is dus vrijwel pure noodzaak dat je ervoor zorgt dat je A, een goede website hebt en B, dat je met die website ook gevonden wordt door jouw (potentiële) doelgroep. Maar hoe doe je dat dan? En kun je daar als drukbezette ondernemer zelf wel voor zorgen?

De werking van zoekmachines die je website vindbaar maken

Als je als eens bent gaan Googelen naar hoe marketeers jouw website beter vindbaar maken, dan ben je vast en zeker al de online marketing-termen ‘SEO’ en ‘SEA’ tegengekomen. En precies zoals jij in Google naar iets op zoek gaat en vervolgens een (hoog scorend) zoekresultaat aanklikt, is waar die twee termen inhoudelijk voor moeten zorgen. Bij SEO (Search Engine Optimization) gebeurt dit op een organische manier door de kwaliteit van je website en webpagina’s te verbeteren op gebied van content, techniek en autoriteit. Bij SEA (Search Engine Advertising) kom je met een zoekwoord middels een advertentie in de zoekresultaten van een zoekmachine naar boven. Niet voor niets wordt in de eerste zin van deze alinea ‘Googelen’ gebruikt, want wanneer we in Nederland van zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren spreken, hebben we het negen van de tien keer over Google.

Je website vindbaar maken door adverteren op Google

Wil jij via SEA direct goed gevonden worden in Google? Dan gaat dat door middel van een Google Ads campagne. Op Google adverteren werkt snel, effectief en de resultaten zijn ook direct meetbaar voor eventuele verbeteringen om nog meer uit je marketingbudget te halen. Want op een zoekwoord adverteren, kost geld. Hoeveel? Dat bepaal je helemaal zelf. Natuurlijk bestaat het risico dat er veel concurrentie aanwezig is die ook op datzelfde zoekwoord gevonden wil worden en je dus meer moet investeren. En teveel betalen, dat vindt niemand leuk. Je betaalt bij een advertentie dan ook per klik, waaraan kosten verbonden zijn: ook wel de Cost Per Click (CPC) genoemd. Met je advertentie bovenaan in Google staan kost je dus niks extra’s, het zit ‘m puur in de klikken waarvoor je betaalt. Maar om je website vindbaar te maken moet je dit goed inrichten, met strategische zoekwoorden en liefst tegen zo laag mogelijke kosten. Dat vergt de nodige kennis en vaardigheden. Gelukkig zijn er heel wat SEA-specialisten te vinden die je hierbij kunnen helpen.

Organisch je website vindbaar maken is goed voor je imago

Kijken we naar SEO, dan moet je iets meer geduld hebben om je website vindbaar te maken. Of beter gezegd, voordat je hiermee goed scoort in de zoekresultaten van Google. Toch is het de moeite meer dan waard hierin tijdig te investeren. Niet alleen zorg je er met SEO voor dat je een optimaal werkende website hebt qua inhoud en technische aspecten, je bouwt ook aan je autoriteit waardoor je bedrijf, dienst of product steeds nadrukkelijker aanwezig wordt. Dit leidt naar een kwalitatief en betrouwbaar imago voor je onderneming waar je langdurig de vruchten van plukt. Maar je website vindbaar maken met SEO heeft dus wel wat voeten in de aarde.

Combineer SEO en SEA en haal doelgericht verkeer binnen

Je website vindbaar maken kost tijd, moeite en energie. Maar het loont de moeite ten zeerste. Begin hier dus op tijd mee en laat het niet liggen vanwege die langdurige investeringen. Het levert je bovendien een meerwaarde op voor je SEA-inspanningen. Voor zowel SEO als SEA is namelijk een grondig zoekwoordenonderzoek nodig en op termijn kunnen die twee elkaar aanzienlijk versterken. Wat weer gunstig is voor jouw marketingbudget. Wil je hiermee gecontroleerd en succesvol aan de slag? SEO uitbesteden is dan een raadzaam advies. Want terugkomend op de vraag of je dit als ondernemer zelf kunt doen? Ja, dat kan. Maar bedenk dat het in eerste plaats veel tijd kost om het onder de knie te krijgen, precies te weten welke handelingen je op welk moment uitvoert en of je dat ook goed doet. Zeker naast al je andere werkzaamheden een pittige klus. Wil je dus echt gaan groeien met je bedrijf en zorgen dat je niet alleen snel, maar ook kwalitatief goed gevonden wordt? Schakel dan expertise in om vervolgens te kunnen shinen met jouw expertise!

Andere verhalen.

Bekijk meer van onze blogs, inspiratie of succesverhalen.

google-partner-1000x5002

Let’s maximize digital growth Together
with thijs.

Thijs van den Haak.
Online Marketing Consultant

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen

stripe_yellow

1. Intake

Digitaal of telefonisch, we maken kennis en brengen je marketingvraagstuk in kaart.

3. Strategie bepalen

Samen met onze specialisten bepalen we een strategie op maat voor jullie bedrijf.

5. De juiste expertise

Gedurende de samenwerking sluiten vakspecialisten aan om waarde toe te voegen. Dat helpt duurzame resultaten te boeken.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

Resultaten en voortgang bespreken we structureel. Analyseren, afstemmen en bijsturen. Alles om meer uit campagnes te halen en jouw doelstellingen te behalen.

2. Afspraak

We werken een plan en doelstellingen uit, dat optimaal aansluit bij je bedrijf. Tijdens de afspraak gaan we dieper in op jouw vraag en onze oplossing.

4. Voorstel

Je ontvangt een maatwerkvoorstel, na akkoord starten we direct om samen online resultaten te boeken. We delen een planning voor de eerste maanden.

6. Livegang campagnes

We richten de campagne in en maken alle uitingen. Na akkoord vanuit jullie zetten we de campagnes live. Klaar om digitaal te groeien!

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen.

stripe_yellow

1. Intake

Digitaal of telefonisch, we maken kennis en brengen je marketingvraagstuk in kaart.

2. Afspraak

We werken een plan en doelstellingen uit, dat optimaal aansluit bij je bedrijf. Tijdens de afspraak gaan we dieper in op jouw vraag en onze oplossing.

3. Strategie bepalen

Samen met onze specialisten bepalen we een strategie op maat voor jullie bedrijf.

4. Voorstel

Je ontvangt een maatwerkvoorstel, na akkoord starten we direct om samen online resultaten te boeken. We delen een planning voor de eerste maanden.

5. De juiste expertise

Gedurende de samenwerking sluiten vakspecialisten aan om waarde toe te voegen. Dat helpt duurzame resultaten te boeken.

6. Livegang campagnes

We richten de campagne in en maken alle uitingen. Na akkoord vanuit jullie zetten we de campagnes live. Klaar om digitaal te groeien!

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

Resultaten en voortgang bespreken we structureel. Analyseren, afstemmen en bijsturen. Alles om meer uit campagnes te halen en jouw doelstellingen te behalen.