4.9
5/5
Winnaar FD Gazelle Award 2020, 2021, 2022 en 2023!

Koop pbn backlinks voor betere vindbaarheid van jouw website. Die advertentie trekt direct jouw interesse. Toch heb je dergelijke uitspraken wel eens vaker voorbij zien komen en ben je meer dan eens teleurgesteld geweest over het uiteindelijke resultaat. Je bent zeker niet de enige. Als ondernemer is het immers niet meer dan logisch dat je de zichtbaarheid van jouw site wilt vergroten. Je doelgroep bevindt zich immers online. Wanneer jouw site vervolgens niet zichtbaar is, kan je heel veel potentiële klanten onnodig mislopen. De meningen over de beste zoekmachine optimalisatie aanpak zijn echter verdeeld. Eén ding is echter wel zeker: linkbuilding speelt tegenwoordig een belangrijke rol en die belangrijke rol blijft maar groeien.

Bij linkbuilding worden er meerdere links verzameld die naar jouw website verwijzen. Bij voorkeur verwijzingen die afkomstig zijn van kwalitatieve websites. Het effect is dan des te groter. Niet alleen voor je ranking binnen Google, maar ook voor de extra bezoekers die een dergelijke link jou oplevert. Het verzamelen van zulke links is alleen niet gemakkelijk.

Er zijn heel veel verschillende methodes bedacht waarmee je de regels van Google een beetje kunt omzeilen en zo meer links kunt bemachtigen. Er zijn een hele hoop manieren backlinks naar jouw website te laten verwijzen. PBN backlinks kopen is daar één van. Maar wat is PBN linkbuilding precies en waar is het goed voor? En belangrijker nog: kan dit ook voordelen of nadelen hebben voor mijn positie binnen de Google ranking?

We zullen je in deze blog meenemen over het stukje linkbuilden met PBN’s én zullen je ook antwoord geven op de vraag. Koop PBN backlinks: wel of geen goed idee?

Wat is een PBN link?

Maar wat is een PBN en een PBN link nu precies? Hoogstwaarschijnlijk heb je de term wel eens eerder voorbij zien komen. Zeker wanneer je op zoek bent naar marketeers, SEO of linkbuilding. Online kom je regelmatig deze term tegen in combinatie met goede advertentieteksten die je garanderen een hogere positie te behalen binnen Google. Teksten in de strekking van: koop PBN backlinks vandaag en verwacht wonderen! Maar kun je werkelijk wonderen verwachten? Om dat te begrijpen is het eerst belangrijk om te weten wat PBN nu precies is.

PBN staat voor Private Blog Network. Hierbij gaat het dus om een netwerk van blogs, vaak zelf gemaakt en aangeboden aan externen, die worden gebruikt om links te verzamelen naar een specifieke website. Vaak betaalt de website-eigenaar dus een x-bedrag om een aantal links te laten plaatsen op dit netwerk. Op die manier krijgt de website een boost binnen de Google ranking, mits dit op de juiste manier wordt gedaan en Google dit verder niet ontdekt.

Eén ding is zeker: het gebruik van PBN backlinks gaat absoluut tegen de regels van Google in. Waarom zou Google immers willen dat jij voor een klein bedrag of zelfs gratis een hogere positie kunt krijgen als zij veel meer geld kunnen verdienen wanneer jij adverteert via Google AdWords?

Wanneer het gebruik van PBN backlinks echter op de juiste manier wordt gedaan, zal dit niet zo snel opvallen bij Google. In dat geval is het juist een snelle manier om een hogere positie binnen Google te bemachtigen.

Veel linkbuilding aanbieders spelen daarom ook in het grote grijze gebied van Google. Zeg nou eerlijk tegen jezelf; zou je voor weinig geld een PBN netwerk opzetten en die backlinks voor het maximale verkopen? Maximaal winst vangen op je backlinks dus! Klinkt natuurlijk wel heel verleidelijk om te doen en het is makkelijk geld verdienen, dat wil iedereen natuurlijk.

Hoe wordt een PBN opgebouwd?

Maar hoe wordt een PBN precies opgebouwd? Het mag wel duidelijk zijn dat een PBN enkel succesvol kan zijn als het gaat om een kwalitatieve website. Het heeft weinig zin om een heel aantal slecht vindbare websites op je naam te hebben. Wanneer websites met een slechte vindbaarheid en lage kwaliteit linken naar een andere webpagina, zal dit weinig tot geen invloed hebben op de vindbaarheid van de pagina.

Om echte PBN backlinks aan te kunnen bieden, is het van belang dat er enkel wordt gelinkt van kwalitatieve domeinen. Maar hoe bouwt één persoon enorm veel kwalitatieve domeinen op? Dat is simpel. Ze doen dit namelijk middels een eenvoudig en slimme truc en kan via 2 manieren.

Manier 1: 

Bedenk goed dat er iedere dag heel wat domeinen vrij zullen komen. Vaak van bedrijven die hun doel hebben bereikt. Zo zijn er bijvoorbeeld organisaties die voor een kortdurend goed doel een geheel nieuw domein oprichten. Vervolgens proberen ze voldoende publiciteit te behalen.

Bijvoorbeeld door nieuwsberichten in kranten te plaatsen of op allerlei kwalitatieve relevante websites een stukje te schrijven. Dit levert niet alleen veel publiciteit op, maar kan ook zorgen voor een goede kwaliteitsscore binnen Google (niet te verwarren met kwaliteitsscore van Google Ads). Een domein met een hoge ranking dus. Deze organisaties zullen dit domein echter loslaten wanneer het doel is bereikt. Het is aan bedrijven of personen met een PBN de taak om deze kwalitatieve domeinen op te sporen en te gebruiken om andere sites meer waarde toe te kennen.

Manier 2: 

Zelf een x aantal domeinen registreren, deze voorzien van een Wordpress thema en vullen met een aantal blogs. Al deze domeinen link je met en naar elkaar toe. Zo krijg je uiteindelijk een netwerk van 100 domeinen die allemaal met elkaar linken wat makkelijk en goedkoop kan gebeuren. Deze websites kun je na een tijdje weer allemaal verkopen aan externen.

De waarde van een domein kan op verschillende manieren worden bepaald. Hier zijn een aantal geschikte programma’s voor. Denk bijvoorbeeld aan Ahrefs, SEMrush of MOZ. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur, maar Ahrefs is op het gebied van linkbuilding wel het verste.

Via deze tools zie je precies hoe een domein scoort in de ogen van Google en of het de moeite waard is om deze op te nemen in het netwerk. Als website-eigenaar kan je hier vervolgens weer van profiteren. Koop PBN backlinks en je weet zeker dat je vindbaarheid weer een sprong vooruitgaat, maar voor hoe lang? Dat weet niemand.

Wat we wel weten is dat Google enorm veel waarde hecht aan kwaliteit van content, techniek, maar ook zeker van autoriteit. We kunnen discussiëren of een PBN juist is om gebruiken voor linkbuilding, maar we zijn het er allemaal over eens dat een PBN backlink geen kwaliteit levert zoals Google dat wil. Vroeg of laat zal Google een update uitvoeren die dit soort backlinks aan zal pakken. Kwestie van tijd…

De voordelen van PBN backlinks

Het is duidelijk dat het gebruik van PBN backlinks eigenlijk tegen de regels van Google in gaat. Google heeft nooit bedacht dat mensen links kunnen inkopen. Ook om de kwaliteit van de zoekresultaten hoog te houden.

Wanneer men gemakkelijk in staat is om links in te kopen, kan dit er ook toe leiden dat veel minder kwalitatieve websites hoger in de zoekresultaten eindigen. Gelukkig worden niet alleen de hoeveelheid links gebruikt om de Google ranking te bepalen. Hoewel dit wel een factor is waar Google naar kijkt. Zijn er twee domeinen die evenredig dezelfde linkbuilding kwaliteit hebben dan zal Google kijken naar het aantal. Hoe meer backlinks, ook wel aanbeveling in de ogen van Google, hoe meer waardering vanuit Google. Maar hoe werkt dat precies?

Bij linkbuilding probeer je zoveel mogelijk links te verzamelen naar jouw pagina. Iedere link kan eigenlijk als een soort stem naar jouw website worden beschouwd. Hoe meer links er naar jouw website, of specifieke webpagina binnen de website verwijzen, hoe kwalitatiever deze wordt geacht door Google.

Hier moet echter wel een belangrijke kanttekening bij worden geplaatst. Het gaat namelijk niet alleen om de hoeveelheid links, maar voornamelijk om de kwaliteit hiervan. Wanneer je tig links van minder bekende websites hebt gekregen, zal dit je maar weinig opleveren. Dit in tegenstelling tot links die bijvoorbeeld van kwalitatieve website afkomstig zijn.

Als je een dergelijke link weet te bemachtigen, zal dit enorm veel goeds betekenen voor jouw positie binnen Google. Bovendien hebben deze bronnen ook veel invloed op hun lezers. Wanneer zij een bepaalde site aanprijzen, zijn bezoekers sneller geneigd om hierop te klikken en zo zie je dus je bezoekersaantallen gestaag toenemen.

Koop pbn backlinks en je geniet tevens van deze voordelen. De links zijn immers afkomstig van een domein met een hoge kwaliteitsscore. Hierdoor zal de link jou ook veel opleveren. Maar dan moet het gebruik van de PBN backlinks wel op de juiste manier worden gedaan. Hier laat men echter nog wel eens wat steekjes vallen. Bij het gebruik van PBN backlinks is het met name belangrijk dat er sprake is van een natuurlijk linkprofiel. Hierdoor valt het ‘omzeilen van de regeltjes’ minder goed op en zal dit eigenlijk nooit leiden tot een zogenaamde Google Penalty.

Hoe bouw je een natuurlijk linkprofiel op?

Als we allemaal heel eerlijk zijn, dan zullen er nog maar weinig bedrijven zijn die kunnen toegeven dat ze nog nooit een link hebben gekocht. Hoewel er natuurlijk veel waarde wordt gehecht aan echt verdiende links door het schrijven van waardevolle content, is dit wel een zeer tijdrovende klus. Bovendien wil dit ook nog steeds niet zeggen dat je opvalt bij kwalitatieve sites.

Soms moet je nét een extra stapje zetten om jouw content duidelijk te maken. Bijvoorbeeld door contact op te nemen bij de desbetreffende site. En stiekem wordt er heel vaak een ruilmiddel afgesproken. Soms door ook de link van een andere website bij jou in de content op te nemen, maar ook heel vaak in ruil voor geld. Iets wat door Google oorspronkelijk eigenlijk niet wordt toegestaan, maar dus wel massaal wordt gedaan. Wanneer dit op de juiste manier (en met een linkbuilding specialist!) wordt gedaan, is de kans gelukkig ook heel groot dat dit niets negatiefs hoeft te betekenen.

Het allerbelangrijkste is dat er een natuurlijk linkprofiel wordt opgebouwd. Zo vallen eventuele misstappen niet op bij Google en ervaar je enkel de positieve gevolgen van jouw inzet voor betere linkbuilding van je bedrijf. Maar hoe bouw je een natuurlijk linkprofiel op? We zetten vier belangrijke tips voor je op een rijtje:

  1. Zorg voor links van verschillende domeinen. Koop pbn backlinks bij dezelfde domeinen en je weet zeker dat dit op gaat vallen. Bovendien schiet je hier ook totaal niets mee op als je je ranking binnen Google wilt verbeteren. Google ziet ieder domein als één stem. Het gaat dus niet om de hoeveelheid links die worden geplaatst vanaf één domein, maar wel om de links die afkomstig zijn van diverse domeinen. Vergelijk het maar eens met mond-tot-mond reclame in de ‘echte wereld’. Als je collega vertelt dat ze bij die ene zaak hele goede bedden verkopen, dan neem je dit in je op en maak je hier eventueel gebruik van bij het kiezen tussen verschillende bedden speciaalzaken. Wanneer de collega hier, iedere keer dat hij je ziet over begint, maakt het echter steeds minder indruk. Als je deze informatie echter uit de monden van verschillende mensen hoort, dan zal dit steeds meer effect hebben. Want hoe meer mensen dezelfde informatie geven, hoe betrouwbaarder deze informatie moet zijn. Hoe meer ‘stemmen’ voor die ene winkel, hoe groter de kans dat dit toch de doorslag geeft bij het maken van een keuze. Dit geldt ook in de digitale wereld met linkbuilding.
  2. Controleer de verhouding tussen dofollow en nofollow links. Idealiter zie je zoveel mogelijk dofollow links naar jouw website. Dit moeten we even uitleggen. Bij dofollow links geeft een website waarde aan de link mee naar de andere website. Dit betekent dat de link daadwerkelijk iets voor jouw website betekent en waarde toevoegt aan jouw ranking binnen Google.Bij nofollow is dit niet het geval. Nofollow worden doorgaans gebruikt in teksten waarbij een bron wordt weergegeven in de vorm van een link, maar deze verder niet als ‘marketingtool’ mag worden gebruikt. In theorie kan je dus zeggen dat je een nofollow link beter kunt mijden. Hier heb je immers niets aan. Maar niets is minder waar. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat het juist belangrijk is dat er meerdere soorten links naar jouw website verwijzen. Zowel dofollow als nofollow en dan met name de juiste verhouding.Natuurlijk wil je meer dofollow links verzamelen dan nofollow, maar het is in elk geval belangrijk dat er een goede verhouding geldt. Denk bijvoorbeeld aan circa 80 procent dofollow en 20 procent nofollow. De verhouding moet altijd zo goed als gelijk blijven. Dus niet ineens veel meer dofollow dan nofollow of andersom. Zolang de hoeveelheid links gelijk op zullen gaan, is het goed. Dan maakt de verhouding nog maar weinig uit. Gelukkig kan je de verhouding tussen deze twee zelf eenvoudig in de gaten te houden met behulp van enkele tools zoals Ahrefs, SEMrush of Majestic.
  3. De juiste verhouding tussen links met een hoge of lage autoriteit. Zoals we al eerder aangaven gaat het eigenlijk niet om de hoeveelheid links, maar met name om de kwaliteit hiervan. Dit betekent echter niet dat er alleen maar links afkomstig van websites met een hoge autoriteit naar jouw website mogen verwijzen. Integendeel zelfs. Dit kan namelijk zelfs nadelig uitpakken voor jouw site. Want wanneer er enkel websites met een hoge autoriteit naar jouw website linken, kan dit een zogenaamde red flag voor Google zijn. Het is namelijk vrijwel onmogelijk dat enkel deze websites naar jouw pagina verwijzen. Behalve als je deze links hebt gekocht. Daarom is het juist belangrijk dat er ook website links zijn met een lagere autoriteit. Hierdoor oogt het linkprofiel veel natuurlijker en zal dit minder vraagtekens oproepen bij Google.
  4. Het gebruik van verschillende ankerteksten. Ankerteksten zijn de woorden die worden gebruikt om een link weer te geven waar een URL achterhangt. Meestal om ook de gebruiker duidelijk te maken waarnaar gelinkt wordt. De ankertekst kan ook van invloed zijn op jouw vindbaarheid. Deze kan bijvoorbeeld de naam van jouw bedrijf bevatten of een exacte match zijn met de website. Op die manier zorg je er niet alleen voor dat de link door de lezer gemakkelijker te begrijpen is, maar creëer je ook naamsbekendheid. Via bepaalde tools kun je uitzoeken welke ankerteksten de beste keuze zijn voor jouw SEO. Hierbij moet ook rekening worden gehouden met diversiteit. De juiste verhoudingen zijn goud waard.Kies dus niet enkel voor een exact of partial match ankertekst, maar ook voor een algemene ankertekst, een naakte URL of simpelweg een branded anker. Op die manier zorg je voor een natuurlijke flow in de zoekresultaten.
  5. Zorg voor relevante website. Misschien wel een van de belangrijkste punten, want je kunt bovenstaande allemaal toepassen, maar als jouw eigen website in de houtverwerking zit en je krijgt een link van een barbiepoppen winkel dan zal dit niet echt opschieten. Kwaliteit heeft ook te maken met relevantie.Niets is zo vervelend dan wanneer je ergens naar op zoek bent, je een artikel leest dat verwijst naar een andere website en je op een website belandt dat niets te maken heeft met je zoekopdracht. Juist! Google denkt daar precies hetzelfde over. Google maakt hiervoor gebruik van taxonomieën of categorieën, heel simpel uitgelegd is dit eigenlijk de lijst die Google gebruikt om producten in een shopping feed te categoriseren, een website in te schalen in een bepaalde categorie en ga zo maar door. Bottomline; zorg ervoor dat de verwijzende website relevant is voor jouw eigen website.

Koop pbn backlinks: wel of geen goed idee?

Als we ieder bedrijf zouden vragen om de wijze waarop hun linkbuilding profiel in elkaar is gezet, zouden de meeste bedrijven eerlijk toegeven wel eens betaald te hebben voor links of op een andere manier links te hebben verzameld. Het is iets wat stiekem ook wel een beetje gedoogd wordt. Mits het natuurlijk niet te extreem wordt gedaan. Het is niet de bedoeling dat er binnen enkele dagen duizenden links naar jouw pagina worden geplaatst. Maar dat er wel degelijk regelmatig pbn backlinks worden gekocht is wel duidelijk. Wat betekent dit voor jou? Is het nu wel of geen goed idee om backlinks te kopen?

Het is goed om te begrijpen dat Google PBN backlinks eigenlijk zoveel mogelijk probeert te voorkomen. Wanneer dit niet op de juiste manier wordt gebruikt, kan dit dus nadelige gevolgen hebben voor de vindbaarheid van jouw site. Het allerbelangrijkste is om relevantie, kwaliteit en een natuurlijk backlink profiel te genereren.

Hier mogen best wel eens één of tientallen gekochte links bij zitten, zolang de verhoudingen maar blijven kloppen en het voor Google niet duidelijk is dat veel autoritaire links onrechtmatig verkregen zijn.

PBN backlinks kopen kan voordelen opleveren voor de vindbaarheid van jouw website. Wanneer je een linkje bemachtigd van een zeer kwalitatief domein, kan dit ertoe leiden dat je jouw bezoekersaantallen binnen enkele dagen tot weken omhoog ziet schieten. En hoe meer bezoekers, hoe groter de kans dat er ook meer actie wordt ondernomen op jouw website, hetgeen wat weer resulteert in een hogere omzet.

Wat raden we aan… 

Er zijn strategieën die gebruik maken van PBN backlinks waarvan we denken dat dit wel toegevoegde waarde kan hebben. Mocht je budget bijvoorbeeld niet toereikend zijn om echte kwaliteit backlinks in te kopen, dan kun je altijd naar PBN backlinks kijken. We zijn er geen fan van, maar begrijpen het om die keuze in eerste instantie wel te maken vanwege budgetten. Naarmate je website groter begint te worden zul je uiteindelijk toch echt de overstap moeten maken van goedkope PBN backlinks naar kwalitatieve backlinks.

Er zijn een hoop factoren van afhankelijk, maar in eerste instantie zeggen wij; nee, doe dit niet. PBN backlinks leveren niet de kwaliteit die je wil hebben en het is op de langere termijn geld in de prullenbak gooien en wachten totdat er een update van Google gaat komen die alle PBN netwerken afstraft.

Andere verhalen.

Bekijk meer van onze blogs, inspiratie of succesverhalen.

google-partner-1000x5002

Let’s maximize digital growth Together
with Jasper.

schermafbeelding_img
Jasper Boudewijns.
Head of Sales

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen

stripe_yellow

1. Telefonische intake

Telefonische kennismaking waarin jij aan onze marketing expert vertelt met welk Marketing-vraagstuk je graag geholpen zou willen worden.

3. Strategie bepalen

Met onze specialisten bepalen een strategie op maat voor jullie bedrijf.

5. Specialist

Om jouw doelstellingen te halen sluiten Vak-specialisten (bijv. SEA, SEO, Social Media) aan tijdens de samenwerking.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

We laten je graag zien wat we precies voor je doen. Elke maand neemt jouw Growth Manager je mee door de cijfers en krijg je een kijkje achter de schermen. Ook blikken we vooruit op de planning van volgende maand.

2. Afspraak

Persoonlijke afspraak waar we dieper ingaan op jouw vraag en onze oplossing. Dit doen we met een uitgewerkt plan en bijbehorende doelstellingen.

4. Offerte

Je ontvangt van ons een Offerte op maat; na akkoord gaan we direct aan het werk en ontvang je van ons een planning voor de eerste maanden.

6. Livegang campagnes

Als we de online strategie voor jouw bedrijf hebben vastgesteld, zorgen we ervoor dat de online campagnes zo snel mogelijk LIVE gezet worden.

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen.

stripe_yellow

1. Telefonische intake

Telefonische kennismaking waarin jij aan onze marketing-expert vertelt met welk Marketing-vraagstuk je graag geholpen zou willen worden.

2. Afspraak

Persoonlijke afspraak waar we dieper ingaan op jouw vraag en onze oplossing. Dit doen we met een uitgewerkt plan en bijbehorende doelstellingen.

3. Strategie bepalen

Met onze specialisten bepalen een strategie op maat voor jullie bedrijf.

4. Offerte

Je ontvangt van ons een Offerte op maat; na akkoord gaan we direct aan het werk en ontvang je van ons een planning voor de eerste maanden.

5. Specialist

Om jouw doelstellingen te halen sluiten er ervaren vak-specialisten (bijv. SEA, SEO, Social Media) aan tijdens de samenwerking.

6. Livegang campagnes

Als we de complete online strategie voor jouw bedrijf hebben vastgesteld, zorgen we ervoor dat de online campagnes zo snel mogelijk LIVE gezet worden.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

We laten je graag zien wat we precies voor je doen. Elke maand neemt jouw Growth Manager je mee door de cijfers en krijg je een kijkje achter de schermen. Ook blikken we vooruit op de planning van de volgende maand.