5/5

4.9/5 van 38 reviews

Winnaar FD Gazelle Award 2020, 2021 en 2022!

Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA)? Het simpele antwoord hiervan is dat SEO onbetaald verkeer richting de website geeft en Google Ads betaald verkeer is. Maar waarom zou je dan voor advertenties gaan betalen? Je kunt met SEO gratis hoger in Google komen. Deels klopt dat, het is maar hoe je ‘gratis’ definieert. Zoekmachine optimalisatie is namelijk wel een intensief, langdurig en tijdrovend proces wil je ook daadwerkelijk bovenin de zoekresultaten van Google komen te staan. Wat is de SEO en SEA betekenis precies? Waarvoor moet je kiezen? En wat als ik SEA en SEO combineer?

Wat is SEA?

Met SEA bevindt je relevante zoekterm zich direct bovenaan in de zoekresultaten van Google. SEA betekent Search Engine Advertising en noemen we dus vertaald ook wel zoekmachine adverteren. Omdat we in Nederland en België in de meeste gevallen gebruikmaken van Google als onze zoekmachine spreken we dus ook wel van adverteren op Google of Google Ads. Het is een betaalde, maar ook snelle en zeer efficiënte manier om meer gericht verkeer richting je website te genereren.

Wat is SEO?

SEO is een afkorting en staat voor de Engelse term Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we het dus ook wel zoekmachine optimalisatie. Eigenlijk formeel niet juist, want we optimaliseren de zoekmachine niet. We optimaliseren met SEO specifieke webpagina’s op gebied van content, techniek en autoriteit dusdanig dat ze hoog ranken in de zoekresultaten van Google. Zoekmachine optimalisatie gaat dus over 3 pijlers die veel gespecialiseerde aandacht vragen wil je er echt mee scoren.

Verschil tussen SEO en SEA

Dit zijn de grootste verschillen tussen SEO en SEA:

  • SEA is betaald verkeer en SEO niet.
  • Met SEA behaal je direct resultaat, waar SEO een stuk langer duurt om hoog te scoren.
  • SEA advertenties zijn specifiek in te richten, waarbij je met SEO de pagina’s netjes moet optimaliseren.
  • Met SEA krijg je een goed overzicht van de ROI (Return On Investment), waarbij SEO een meer algemene investering is.

Voordelen SEA

  • Je weet de frequentie waarin men geïnteresseerd is in jouw dienst of product
  • Zoekmachine mogelijkheden en verfijningen nemen alsmaar toe
  • Volledige controle over de kosten van een advertentiecampagne.
  • Je kiest zelf je doelen en betaalt pas als het gewenste resultaat is bereikt.
  • Altijd gedetailleerd zicht op de prestaties van je advertentiecampagnes.

Voordelen SEO

  • Gratis klikken
  • Geen advertentiebudget nodig
  • Met SEO kun je hoger in google komen
  • Zorgt voor lagere advertentiekosten in Google Ads
  • Zichtbaar in alle zoekmachines
  • Gratis lokale zichtbaarheid

Het verschil tussen SEO en SEA weegt niet op tegen de voordelen van combineren

Met SEA adverteer je dus op voor jou relevante zoekwoorden en genereer je verkeer naar je website in een korte tijd. Hiervoor stel je een advertentiebudget beschikbaar. Het is dan de kunst om zo veel mogelijk relevant verkeer uit je campagnes te halen, tegen zo laag mogelijke kosten. Google Ads werkt middels een soort veiling. Telkens als iemand een zoekopdracht uitvoert in de zoekmachine, wordt er als het ware een veiling gestart. Tijdens die veiling kijkt het algoritme van Google naar een aantal factoren die bepalend zijn welke advertentie nou bovenaan komt te staan. Grotendeels afhankelijk van je biedstrategie, maar ook van je kwaliteitsscore.

Wat houdt de kwaliteitsscore in?

De kwaliteitsscore is een getal tussen één en tien. Het is de score die GOogle toekent aan elk zoekwoord binnen je advertentieaccount van Google Ads. Een hoge kwaliteitsscore verlaagt de kosten per klik (CPC) en verbetert de positie van je advertenties in Google. De kwaliteitsscore wordt met name berekend op de relevantie en kwaliteit van je webpagina in verhouding met het zoekwoord.

Een hogere kwaliteitsscore door SEO

Met een hoge kwaliteitsscore beloont Google de adverteerder die een relevante advertentie en goed aansluitende webpagina (landingspagina) heeft. Het is namelijk Google’s missie om gebruikers van de zoekmachine zo relevant en kwalitatief mogelijk antwoord te geven hun vragen. En daar komt SEO dus weer om de hoek kijken. Want door zowel je content, techniek als autoriteit te optimaliseren, verbeter je dus de relevantie en kwaliteit van je webpagina’s. Kortom, door vakkundig SEO toe te passen haal je met name voordeel uit de lagere kosten en tevens hogere positie van je SEA advertenties.

Zelf de voordelen van SEO en SEA ervaren?

Alona marketing heeft zowel ervaren SEA specialisten als SEO specialisten in huis die voor jouw onderneming de perfecte marketingstrategie weten samen te stellen. Bekijk ook eens onze SEO-pakketten en SEA-pakketten. Wil jij echt scoren met jouw onderneming, diensten en producten? Op inhoud én kwaliteit? Neem contact op en informeer eens bij een van onze marketeers en bespreek de meest relevante mogelijkheden voor jou!

Andere verhalen.

Bekijk meer van onze blogs, inspiratie of succesverhalen.

google-partner-1000x5002

Let’s maximize digital growth Together
with Jasper.

schermafbeelding_img
Jasper Boudewijns.
Head of Sales

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen

stripe_yellow

1. Telefonische intake

Telefonische kennismaking waarin jij aan onze marketing expert vertelt met welk Marketing-vraagstuk je graag geholpen zou willen worden.

3. Offerte

Je ontvangt van ons een Offerte op maat; na akkoord gaan we direct aan het werk en ontvang je van ons een planning voor de eerste maanden.

5. Specialist

Om jouw doelstellingen te halen sluiten Vak-specialisten (bijv. SEA, SEO, Social Media) aan tijdens de samenwerking.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

We laten je graag zien wat we precies voor je doen. Elke maand neemt jouw Growth Manager je mee door de cijfers en krijg je een kijkje achter de schermen. Ook blikken we vooruit op de planning van volgende maand.

2. Afspraak

Persoonlijke afspraak waar we dieper ingaan op jouw vraag en onze oplossing. Dit doen we met een uitgewerkt plan en bijbehorende doelstellingen.

4. Growth Manager

1 aanspreekpunt bij Alona Marketing die meedenkt over jouw (online) Marketing Strategie.

6. Livegang campagnes

Als we de online strategie voor jouw bedrijf hebben vastgesteld, zorgen we ervoor dat de online campagnes zo snel mogelijk LIVE gezet worden.

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen.

stripe_yellow

1. Telefonische intake

Telefonische kennismaking waarin jij aan onze marketing-expert vertelt met welk Marketing-vraagstuk je graag geholpen zou willen worden.

2. Afspraak

Persoonlijke afspraak waar we dieper ingaan op jouw vraag en onze oplossing. Dit doen we met een uitgewerkt plan en bijbehorende doelstellingen.

3. Offerte

Je ontvangt van ons een Offerte op maat; na akkoord gaan we direct aan het werk en ontvang je van ons een planning voor de eerste maanden.

4. Growth Manager

Bij Alona Marketing heb je 1 aanspreekpunt, jouw Growth Manager, die meedenkt en met ideeën komt over jouw (online) Marketing Strategie.

5. Specialist

Om jouw doelstellingen te halen sluiten er ervaren vak-specialisten (bijv. SEA, SEO, Social Media) aan tijdens de samenwerking.

6. Livegang campagnes

Als we de complete online strategie voor jouw bedrijf hebben vastgesteld, zorgen we ervoor dat de online campagnes zo snel mogelijk LIVE gezet worden.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

We laten je graag zien wat we precies voor je doen. Elke maand neemt jouw Growth Manager je mee door de cijfers en krijg je een kijkje achter de schermen. Ook blikken we vooruit op de planning van de volgende maand.