4.9
5/5
Winnaar FD Gazelle Award 2020, 2021, 2022 en 2023!

Hierdoor ga je minder per click betalen aan Google (4 tips)

De laatste jaren zijn de gemiddelde clickprijzen in Google erg gestegen. Zeker voor producten waar de gemiddelde orderwaarde in de duizenden euro’s loopt komt het nog zelden voor dat je een clickprijs aantreft van rond de € 1,-. Maar dit betekent niet dat je met slim management van je Adwords-campagne minder kan bieden dan je concurrenten en toch hoger kan komen te staan in Google. 

Het onder controle houden van je kosten is bij je Google Adwords-campagne natuurlijk altijd weer een mooie uitdaging. Immers; als je CPC lager wordt, daalt ook je Cost per lead nietwaar? Dus waar moet je nu beginnen? Simpelweg je biedingen verlagen werkt helaas niet (of slechts beperkt of tijdelijk). Welke stappen kan je wél ondernemen om je CPC te verlagen?

  • Relevantie van je zoekwoorden. 

Deze term zal je vast bekend in de oren klinken. Toch is het van groot belang om je campagnes zo in te richten, dat je advertentietekst relevant is voor de zoekwoorden waaraan deze gekoppeld is. Zorg dus dat je zoekwoord altijd terugkomt in je advertentietekst. Daarna moet je landingspagina zo relevant mogelijk zijn. Laat iemand die zoekt op gietvloeren nooit terecht komen op de homepage; het klinkt overdreven, maar 1 extra klik die mensen moeten maken om de juiste pagina te bezoeken kan het verschil betekenen tussen een nieuwe klant of geen nieuwe klant. 

  • Kwaliteitsscore

Een hogere kwaliteitsscore is een automatisch gevolg van de relevantie van je campagne. Dit komt omdat relevante zoekwoorden zorgen voor een hogere CTR, mits correct ingedeeld in de juiste advertentiegroep. Als je CTR stijgt, stijgt je kwaliteitsscore; en als je kwaliteitsscore stijgt, daalt de cost per click. Probeer altijd een kwaliteitsscore te behalen van 8 of hoger. 

  • Click-Through-Rate (CTR)

Het leuke aan het managen van een Google Adwords-campagne is dat resultaten van je activiteiten zeer snel meetbaar zijn. Zo kan je bijvoorbeeld de ene dag je advertentietekst aanpassen, en nog geen 12 uur later al weten of dit het gewenste effect heeft gehad. Scoort je ad goed met bijvoorbeeld een CTR van 7%? Blijf dan innoveren en verzin een advertentietekst die het nóg beter doet. 

  • Verlaag je biedingen

Een even simpele als soms doeltreffende methode. Houd altijd je gemiddelde positie in de gaten in Google, en kijk of deze aanleiding geeft tot verbetering. Dit verschilt overigens ook per branche. Ben je bijvoorbeeld een slotenmaker die moet uitrukken voor een spoedklus? De kans dat de klant maar 1 bedrijf belt is hier een stuk groter dan wanneer je bijvoorbeeld dakkapellen maakt, waar het gaat om duizenden euro’s en waar klanten verschillende bedrijven benaderen. In het eerste geval is een hoge positie dus veel belangrijker dan in het tweede geval wanneer er meerdere bedrijven worden meegenomen. Google biedt daarnaast de mogelijkheid om kolommen toe te voegen met informatie hoeveel je minimaal moet bieden om een bepaalde positie te bereiken.

  • Gebruik negatieve zoekwoorden

Door gebruik te maken van negatieve zoekwoorden (uitsluitings-zoekwoorden), zorg je ervoor dat je op bepaalde zoekwoorden niet gevonden wordt. Bekijk minimaal 1 keer per maand de lijst met zoektermen die mensen daadwerkelijk gebruikt hebben om via een Google-advertentie op je website terecht te komen. Voeg woorden die niet relevant zijn aan de lijst met uitsluitings-zoekwoorden toe; hiermee wordt de kwaliteit van je campagne langzaam beter en relevanter. Je campagne wordt als het ware beetje bij beetje opgeschoond. 

En natuurlijk: je stopt met betalen voor zoekwoorden waar je niets aan hebt

 

Andere verhalen.

Bekijk meer van onze blogs, inspiratie of succesverhalen.

google-partner-1000x5002

Let’s maximize digital growth Together
with Jasper.

schermafbeelding_img
Jasper Boudewijns.
Head of Sales

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen

stripe_yellow

1. Telefonische intake

Telefonische kennismaking waarin jij aan onze marketing expert vertelt met welk Marketing-vraagstuk je graag geholpen zou willen worden.

3. Strategie bepalen

Met onze specialisten bepalen een strategie op maat voor jullie bedrijf.

5. Specialist

Om jouw doelstellingen te halen sluiten Vak-specialisten (bijv. SEA, SEO, Social Media) aan tijdens de samenwerking.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

We laten je graag zien wat we precies voor je doen. Elke maand neemt jouw Growth Manager je mee door de cijfers en krijg je een kijkje achter de schermen. Ook blikken we vooruit op de planning van volgende maand.

2. Afspraak

Persoonlijke afspraak waar we dieper ingaan op jouw vraag en onze oplossing. Dit doen we met een uitgewerkt plan en bijbehorende doelstellingen.

4. Offerte

Je ontvangt van ons een Offerte op maat; na akkoord gaan we direct aan het werk en ontvang je van ons een planning voor de eerste maanden.

6. Livegang campagnes

Als we de online strategie voor jouw bedrijf hebben vastgesteld, zorgen we ervoor dat de online campagnes zo snel mogelijk LIVE gezet worden.

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen.

stripe_yellow

1. Telefonische intake

Telefonische kennismaking waarin jij aan onze marketing-expert vertelt met welk Marketing-vraagstuk je graag geholpen zou willen worden.

2. Afspraak

Persoonlijke afspraak waar we dieper ingaan op jouw vraag en onze oplossing. Dit doen we met een uitgewerkt plan en bijbehorende doelstellingen.

3. Strategie bepalen

Met onze specialisten bepalen een strategie op maat voor jullie bedrijf.

4. Offerte

Je ontvangt van ons een Offerte op maat; na akkoord gaan we direct aan het werk en ontvang je van ons een planning voor de eerste maanden.

5. Specialist

Om jouw doelstellingen te halen sluiten er ervaren vak-specialisten (bijv. SEA, SEO, Social Media) aan tijdens de samenwerking.

6. Livegang campagnes

Als we de complete online strategie voor jouw bedrijf hebben vastgesteld, zorgen we ervoor dat de online campagnes zo snel mogelijk LIVE gezet worden.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

We laten je graag zien wat we precies voor je doen. Elke maand neemt jouw Growth Manager je mee door de cijfers en krijg je een kijkje achter de schermen. Ook blikken we vooruit op de planning van de volgende maand.