Hierdoor ga je minder per click betalen aan Google (4 tips)

De laatste jaren zijn de gemiddelde clickprijzen in Google erg gestegen. Zeker voor producten waar de gemiddelde orderwaarde in de duizenden euro’s loopt komt het nog zelden voor dat je een clickprijs aantreft van rond de € 1,-. Maar dit betekent niet dat je met slim management van je Adwords-campagne minder kan bieden dan je concurrenten en toch hoger kan komen te staan in Google. 

Het onder controle houden van je kosten is bij je Google Adwords-campagne natuurlijk altijd weer een mooie uitdaging. Immers; als je CPC lager wordt, daalt ook je Cost per lead nietwaar? Dus waar moet je nu beginnen? Simpelweg je biedingen verlagen werkt helaas niet (of slechts beperkt of tijdelijk). Welke stappen kan je wél ondernemen om je CPC te verlagen?

  • Relevantie van je zoekwoorden. 

Deze term zal je vast bekend in de oren klinken. Toch is het van groot belang om je campagnes zo in te richten, dat je advertentietekst relevant is voor de zoekwoorden waaraan deze gekoppeld is. Zorg dus dat je zoekwoord altijd terugkomt in je advertentietekst. Daarna moet je landingspagina zo relevant mogelijk zijn. Laat iemand die zoekt op gietvloeren nooit terecht komen op de homepage; het klinkt overdreven, maar 1 extra klik die mensen moeten maken om de juiste pagina te bezoeken kan het verschil betekenen tussen een nieuwe klant of geen nieuwe klant. 

  • Kwaliteitsscore

Een hogere kwaliteitsscore is een automatisch gevolg van de relevantie van je campagne. Dit komt omdat relevante zoekwoorden zorgen voor een hogere CTR, mits correct ingedeeld in de juiste advertentiegroep. Als je CTR stijgt, stijgt je kwaliteitsscore; en als je kwaliteitsscore stijgt, daalt de cost per click. Probeer altijd een kwaliteitsscore te behalen van 8 of hoger. 

  • Click-Through-Rate (CTR)

Het leuke aan het managen van een Google Adwords-campagne is dat resultaten van je activiteiten zeer snel meetbaar zijn. Zo kan je bijvoorbeeld de ene dag je advertentietekst aanpassen, en nog geen 12 uur later al weten of dit het gewenste effect heeft gehad. Scoort je ad goed met bijvoorbeeld een CTR van 7%? Blijf dan innoveren en verzin een advertentietekst die het nóg beter doet. 

  • Verlaag je biedingen

Een even simpele als soms doeltreffende methode. Houd altijd je gemiddelde positie in de gaten in Google, en kijk of deze aanleiding geeft tot verbetering. Dit verschilt overigens ook per branche. Ben je bijvoorbeeld een slotenmaker die moet uitrukken voor een spoedklus? De kans dat de klant maar 1 bedrijf belt is hier een stuk groter dan wanneer je bijvoorbeeld dakkapellen maakt, waar het gaat om duizenden euro’s en waar klanten verschillende bedrijven benaderen. In het eerste geval is een hoge positie dus veel belangrijker dan in het tweede geval wanneer er meerdere bedrijven worden meegenomen. Google biedt daarnaast de mogelijkheid om kolommen toe te voegen met informatie hoeveel je minimaal moet bieden om een bepaalde positie te bereiken.

  • Gebruik negatieve zoekwoorden

Door gebruik te maken van negatieve zoekwoorden (uitsluitings-zoekwoorden), zorg je ervoor dat je op bepaalde zoekwoorden niet gevonden wordt. Bekijk minimaal 1 keer per maand de lijst met zoektermen die mensen daadwerkelijk gebruikt hebben om via een Google-advertentie op je website terecht te komen. Voeg woorden die niet relevant zijn aan de lijst met uitsluitings-zoekwoorden toe; hiermee wordt de kwaliteit van je campagne langzaam beter en relevanter. Je campagne wordt als het ware beetje bij beetje opgeschoond. 

En natuurlijk: je stopt met betalen voor zoekwoorden waar je niets aan hebt

 

Andere verhalen.

Bekijk meer van onze blogs, inspiratie of succesverhalen.

google-partner-1000x5002

Let’s maximize digital growth Together
with thijs.

Thijs van den Haak.
Online Marketing Consultant

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen

stripe_yellow

1. Intake

Digitaal of telefonisch, we maken kennis en brengen je marketingvraagstuk in kaart.

3. Strategie bepalen

Samen met onze specialisten bepalen we een strategie op maat voor jullie bedrijf.

5. De juiste expertise

Gedurende de samenwerking sluiten vakspecialisten aan om waarde toe te voegen. Dat helpt duurzame resultaten te boeken.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

Resultaten en voortgang bespreken we structureel. Analyseren, afstemmen en bijsturen. Alles om meer uit campagnes te halen en jouw doelstellingen te behalen.

2. Afspraak

We werken een plan en doelstellingen uit, dat optimaal aansluit bij je bedrijf. Tijdens de afspraak gaan we dieper in op jouw vraag en onze oplossing.

4. Voorstel

Je ontvangt een maatwerkvoorstel, na akkoord starten we direct om samen online resultaten te boeken. We delen een planning voor de eerste maanden.

6. Livegang campagnes

We richten de campagne in en maken alle uitingen. Na akkoord vanuit jullie zetten we de campagnes live. Klaar om digitaal te groeien!

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen.

stripe_yellow

1. Intake

Digitaal of telefonisch, we maken kennis en brengen je marketingvraagstuk in kaart.

2. Afspraak

We werken een plan en doelstellingen uit, dat optimaal aansluit bij je bedrijf. Tijdens de afspraak gaan we dieper in op jouw vraag en onze oplossing.

3. Strategie bepalen

Samen met onze specialisten bepalen we een strategie op maat voor jullie bedrijf.

4. Voorstel

Je ontvangt een maatwerkvoorstel, na akkoord starten we direct om samen online resultaten te boeken. We delen een planning voor de eerste maanden.

5. De juiste expertise

Gedurende de samenwerking sluiten vakspecialisten aan om waarde toe te voegen. Dat helpt duurzame resultaten te boeken.

6. Livegang campagnes

We richten de campagne in en maken alle uitingen. Na akkoord vanuit jullie zetten we de campagnes live. Klaar om digitaal te groeien!

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

Resultaten en voortgang bespreken we structureel. Analyseren, afstemmen en bijsturen. Alles om meer uit campagnes te halen en jouw doelstellingen te behalen.

Klantcase: Van € 150K naar
€ 1 miljoen omzet per maand.

Klantcase: Van € 150K naar € 1 miljoen omzet per maand.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.