Het klinkt misschien logisch als we zeggen dat je de aandacht moet trekken met jouw LinkedIn posts. Vanaf nu word je er echter ook voor beloond! LinkedIn heeft in een update van het algoritme namelijk gewerkt aan de ‘Dwell time’…
Dwell time?
Kort samengevat houdt dit in dat een klik op bijvoorbeeld ‘Lees meer…’ niet meer de belangrijkste metric is om meer bereik te krijgen op je post. Het algoritme weet nu dat hoe langer mensen naar de update kijken, des te interessanter deze is en deze vaker in de tijdlijn wordt getoond. Zorg dus dat je in de eerste zin de aandacht trekt en men geneigd is verder te lezen!
Een goede update?
Wat is nou een goede post op LinkedIn vanuit jouw bedrijf? We geven 5 tips:
- Trek visueel de aandacht: een mens is eerder geneigd om visuele content te bekijken, is bewezen in meerdere onderzoeken. Daarnaast is het ook nog eens zo dat we visuele content 600.000 (!) keer sneller in ons opnemen. Gebruik dus áltijd een beeld in jouw posts en wees consistent in de keuze van de beelden, hiermee kun je de herkenbaarheid van jouw merk en posts vergroten. Maak daarnaast zo veel mogelijk gebruik van foto’s en video’s waar intern personeel op staat, om voor wat extra engagement te zorgen.
- Wees duidelijk over de inhoud: grote kans dat je mensen wil verwijzen naar een ander platform (bijvoorbeeld naar je website). Zorg dan dat je duidelijk bent over wat deze bestemming inhoudt en dat je mensen triggert erop te klikken. Het werkt ook altijd goed om de link in de reacties onder je post te plaatsen.
- Gebruik je personeel: werknemers kunnen relatief makkelijk helpen bij het verspreiden van een update. Daarmee vergroot je direct het bereik van de update en daarmee het bereik van jouw LinkedIn Bedrijfspagina.
- Sponsor jouw update niet direct: LinkedIn is en blijft een commercieel platform en haar verdienmodel bestaat dan ook voor een deel uit LinkedIn Advertising. Het werkt dus ook vaak goed om een update de sponsoren als je het bereik van de post wil vergroten. Doe dit echter nooit ‘direct’ vanuit de bedrijfspagina, maar richt je doelgroep zorgvuldig in via de LinkedIn Campaign Manager. Zo weet je zeker dat je niet voor het bestaande publiek gaat betalen.
- Gebruik variatie in jouw content: niet elke update hoeft serieus te zijn. Schenk af en toe ook eens aandacht aan een luchtige update en haak bijvoorbeeld in op nationale Pindakaas-dag, door een foto te delen van alle werknemers tijdens de lunch.
Succes!
Met vriendelijke groet,
Thijs van den Haak
Alona Marketing