4.9
5/5
Winnaar FD Gazelle Award 2020, 2021, 2022 en 2023!

Hoe werkt Google Ads?

Achter elke zoekmachine zit een advertentieplatform dat je kunt gebruiken voor SEA. Met SEA worden online advertenties via deze zoekmachines bedoeld. Veelal gebeurt dit op de grootste en bekendste zoekmachine, Google. Maar ook via Bing is dit mogelijk. Bij Google heet dit Google Ads en bij Bing, wat van Microsoft is, heet dit Microsoft Advertising. In grote lijnen werken ze hetzelfde, maar het overgrote deel (zeker in Nederland) van het bedrijfsleven maakt gebruik van Google Ads voor hun SEA campagnes. Wat moet je hier zeker over weten en hoe werkt Google Ads nou precies?

Hoe werkt Google Ads en welke stappen van SEA mag je zeker niet vergeten?

Om te begrijpen hoe Google Ads werkt beginnen we bij het zoekwoordenonderzoek. Dit onderzoek bepaalt welke zoekwoorden goed aansluiten op jouw business. Dit kan zowel productgericht als servicegericht zijn, maar ook meer van algemene aard op je onderneming. Hierbij is het dan ook handig dat je eerst zelf bepaalt waarop je gevonden zou willen worden. Vervolgens ga je, bijvoorbeeld samen met een gespecialiseerd marketeer, onderzoeken of er ook volume op deze zoekwoorden zit en hoe moeilijk het zal zijn als je met deze woorden wilt gaan adverteren op Google. Zoekwoorden die aan elkaar gerelateerd zijn kunnen overigens geclusterd worden waarvan weer groepen worden gemaakt. Als de zoekwoorden zijn bepaald, ga je kijken naar je budget. Wat is het maximale bedrag dat je wilt spenderen per klik van iemand op jouw advertentie waaraan het zoekwoord hangt? Ook hierin kun je je het best door een ervaren SEA specialist laten adviseren. Op basis van deze gegevens worden relevante advertenties gemaakt waarop jij direct kunt scoren in Google zodra deze advertentie live gaat.

Hoe werkt Google Ads en waarom betaald adverteren?

Je betaalt voor SEA in principe dus per bod. Maar, een veelgestelde vraag is:  hoe werkt Google Ads en waarom zou ik betalen om te worden gevonden in Google als dat ook gratis kan? Hiermee wordt dan bedoeld, waarom zou ik SEA doen als ik ook via de organische (SEO) weg online gevonden kan worden? Nou, hoewel er achter SEA veel werk zit, is dat bij SEO ook het geval. Bovendien hebben de investeringen in SEO tijd nodig om er ook resultaten van te gaan merken terwijl dit bij SEA direct zichtbaar is. Maar stop je met adverteren, dan verdwijn je ook meteen uit de zoekresultaten terwijl de inspanningen van SEO ook op lange termijn nog in positieve zin zichtbaar zijn. SEO is dus op organische wijze Hoger in Google komen. Dit kost geen extra budget, maar wel veel meer tijd en investering dan SEA. Omdat voor beiden een zoekwoorden onderzoek nodig is en het je vindbaarheid optimaal versterkt, wordt vaak ook voor de combinatie tussen SEA en SEO inzetten.

Hoe werkt Google Ads en weet jij al hoe je SEA wilt inzetten?

Met SEA kun je snel en doelgericht meer leads binnenhalen. Het zijn de bekende advertenties die je bovenaan in de zoekopdrachten van zoekmachine Google ziet staan. Tegenwoordig overigens ook onderaan in Google. Hiermee geeft de zoekmachine gigant al een signaal af hoe belangrijk ze deze advertenties vinden, het is namelijk een krachtig verdien model. Het is dan ook een kwestie waar veel startende of kleinere ondernemers mee worstelen: hoe zet ik mijn online marketing zo efficiënt mogelijk in? Specialisten die op alle fronten van de hoed en de rand weten en tegen zo laag mogelijke kosten optimale resultaten voor je business behalen? Wie wil dat nou niet? Ga het gesprek aan met een marketeers en laat je informeren en overtuigen. Is er een wederzijdse klik? Dan zul je er op basis van vertrouwen echt de vruchten van gaan plukken.

Andere verhalen.

Bekijk meer van onze blogs, inspiratie of succesverhalen.

google-partner-1000x5002

Let’s maximize digital growth Together
with Jasper.

schermafbeelding_img
Jasper Boudewijns.
Head of Sales

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen

stripe_yellow

1. Telefonische intake

Telefonische kennismaking waarin jij aan onze marketing expert vertelt met welk Marketing-vraagstuk je graag geholpen zou willen worden.

3. Strategie bepalen

Met onze specialisten bepalen een strategie op maat voor jullie bedrijf.

5. Specialist

Om jouw doelstellingen te halen sluiten Vak-specialisten (bijv. SEA, SEO, Social Media) aan tijdens de samenwerking.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

We laten je graag zien wat we precies voor je doen. Elke maand neemt jouw Growth Manager je mee door de cijfers en krijg je een kijkje achter de schermen. Ook blikken we vooruit op de planning van volgende maand.

2. Afspraak

Persoonlijke afspraak waar we dieper ingaan op jouw vraag en onze oplossing. Dit doen we met een uitgewerkt plan en bijbehorende doelstellingen.

4. Offerte

Je ontvangt van ons een Offerte op maat; na akkoord gaan we direct aan het werk en ontvang je van ons een planning voor de eerste maanden.

6. Livegang campagnes

Als we de online strategie voor jouw bedrijf hebben vastgesteld, zorgen we ervoor dat de online campagnes zo snel mogelijk LIVE gezet worden.

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen.

stripe_yellow

1. Telefonische intake

Telefonische kennismaking waarin jij aan onze marketing-expert vertelt met welk Marketing-vraagstuk je graag geholpen zou willen worden.

2. Afspraak

Persoonlijke afspraak waar we dieper ingaan op jouw vraag en onze oplossing. Dit doen we met een uitgewerkt plan en bijbehorende doelstellingen.

3. Strategie bepalen

Met onze specialisten bepalen een strategie op maat voor jullie bedrijf.

4. Offerte

Je ontvangt van ons een Offerte op maat; na akkoord gaan we direct aan het werk en ontvang je van ons een planning voor de eerste maanden.

5. Specialist

Om jouw doelstellingen te halen sluiten er ervaren vak-specialisten (bijv. SEA, SEO, Social Media) aan tijdens de samenwerking.

6. Livegang campagnes

Als we de complete online strategie voor jouw bedrijf hebben vastgesteld, zorgen we ervoor dat de online campagnes zo snel mogelijk LIVE gezet worden.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

We laten je graag zien wat we precies voor je doen. Elke maand neemt jouw Growth Manager je mee door de cijfers en krijg je een kijkje achter de schermen. Ook blikken we vooruit op de planning van de volgende maand.