Zorg en Social Media

Waarom de zorg kansen laat liggen op het gebied van Social Media?

Onlangs publiceerde LVB Networks een groot onderzoek welke ze hebben laten uitvoeren door Multiscope. In het artikel dat ik hier over las bleek dat 20% van de Nederlanders vindt dat zorginstellingen meer aanwezig moeten zijn op Social Media om hun maatschappelijke functie ook buiten de instelling uit te dragen en meer focus moeten leggen op ‘Online Hulpverlening’. Een marketeer zou zeggen; niet alleen offline maar ook online dienstbaar voor het publiek en/of de doelgroep. Vorig jaar waren we aanwezig op het event Digital Marketing Live! 2017 en zagen we hier een aantal mooie voorbeelden van hoe commerciële partijen zoals Coca Cola en Heineken al bezig waren om hun offline campagnes succesvol te combineren met hun online campagnes. Maar waarom lopen zorginstellingen achter als het gaat om de inzet van Social Media en waar laten ze kansen liggen?

Social Media Strategie in de zorg

Veel instellingen (ook buiten de zorgsector) zien Social Media niet als een kans maar als een bedreiging. Social Media kan echter zinvol worden ingezet wanneer er een strategie wordt neergezet met een duidelijke visie in plaats van een medewerker die de taak “het managen van een Facebook- & Instagram-account” er bij krijgt en wekelijks maar ‘even een leuk berichtje’ moet gaan plaatsen. En daar ligt direct het pijnpunt.

Er moet tijd en aandacht worden besteed aan het bouwen van een doordachte Social Media Strategie en bij het gebrek aan een commerciële doelstelling is dit vaak een heikel punt. Naast een doordachte strategie met verschillende invalshoeken binnen de brede zorgsector moet er ook ingespeeld worden op het fenomeen ‘interactie’ en lijken de grotere zorginstellingen hier hun vingers niet aan te durven branden of misschien wel bang te zijn voor imagoschade? Het denken in kansen in plaats van bedreigingen levert het volgende rijtje voordelen op voor zorginstellingen als het gaat om het inzetten van Social Media.

  • Social Media kan als informatiebron fungeren
  • Eenvoudig in contact komen met cliënten
  • Groot en goed definieerbaar bereik
  • Verleg de hulpverlening van offline naar online
  • Informatiedeling als verlengstuk van de kernwaarden
  • Meer beleving bij jouw zorginstellingen creëren

Ontwikkeling in de maatschappij

De zorgconsument is in de afgelopen jaren veranderd en de zorginstellingen moet hier in mee gaan. Doen ze dit niet dan verliezen ze het ten opzichte van de hulpverleners die zich wel focussen op Social Media en bijvoorbeeld hun marketingcampagnes zowel offline als online gaan inzetten en/of combineren. De ‘Digitale Maatschappij’ is volop in ontwikkeling en de zorg blijft over het algemeen achter t.o.v. de commerciële branches. Tijd voor actie!

Werk jij bij de zorginstelling die er klaar voor is om een plan op te zetten om Social Media (zowel organische als betaalde kanalen) in te gaan zetten voor verschillende doeleinden? Wij zijn benieuwd naar jullie plan en deel het vooral met ons! Zijn jullie de zorginstelling die net als Mondzorg Praktijk Zuidas open staat voor hulp van buitenaf? Twijfel niet en vraag ons mee te denken over de marketing-campagnes van jullie instelling.

Neem contact met ons op en wij helpen jullie op weg een Social Media Marketing planning op te stellen of vertellen jullie graag wat de online mogelijkheden zijn voor jullie!

2019-01-21T08:24:12+00:00 25 juni, 2018|