4.9
5/5
Winnaar FD Gazelle Award 2020, 2021, 2022 en 2023!

Wat zijn zoekwoorden en welke heb jij nodig?

Om een antwoord te krijgen op de vraag wat zijn zoekwoorden, is het goed om te weten waarvoor je ze precies gebruikt. Zoekwoorden hebben te maken met SEO. SEO, een alom bekende marketingterm. Iets met Google en, inderdaad, zoekwoorden toch? Klopt, maar dat stopt het natuurlijk bij lange na niet mee. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Wanneer je bijvoorbeeld een eigen bedrijf hebt of wilt beginnen, wil je daarmee online goed gevonden worden. Dat kan via zoekmachines zoals Google kortweg op twee manieren: via betaald adverteren, ook wel SEA genoemd, of door organische optimalisaties, SEO dus. Organisch houdt dus in dat je op ‘natuurlijke’ wijze gestaag bouwt aan de stijgende zoekresultaten die relevant zijn voor jouw onderneming. Wat zijn de beste zoekwoorden? Dat is volledig afhankelijk van jouw bedrijfstak en dienstverlening.

Wat zijn zoekwoorden die bijdragen aan je vindbaarheid?

Organische optimalisatie vergt kennis en bovenal geduld. Precies om die twee redenen kiezen veel ondernemers voor SEO uitbesteden. Naast dat het specialistenwerk is, duurt het ook even voordat je de vruchten plukt van SEO. Maar als het dan eenmaal zover is, heb je er ook langdurig plezier van. Bij SEA is het net andersom. Betaal je om op bepaalde zoekwoorden te adverteren, heb je direct resultaat. Maar stop je met adverteren, ben je ook meteen niet meer zichtbaar op die voor jouw bedrijf zo belangrijke zoekterm. Veel bedrijven kiezen liever voor het een óf het ander, meestal vanwege het beschikbare budget. Maar het is juist (op termijn) relatief gezien stukken voordeliger om SEO en SEA te combineren. Ze liggen behoorlijk in elkaars verlengde in het behalen van online resultaten. Voor beide heb je namelijk goede zoekwoorden nodig die aansluiten op jouw tak van sport. De zoekwoorden vormen de rode draad door je content die volledig gericht is op jouw dienstverlening en producten. Wat zijn de beste zoekwoorden? Zoekwoorden die ergens op slaan, maar die natuurlijk ook een zoekvolume hebben

Wat zijn zoekwoorden en hoe achterhaal je ze?

Iedere ondernemer wil met zijn of haar producten of diensten hoger in Google komen. Vaak wordt gedacht dat de beste zoekwoorden al zo druk bezet zijn, dat er geen resultaat meer te halen valt. Maar zo werkt het niet helemaal met SEO. Bovendien moet je creatief weten om te gaan met voor jouw relevante zoektermen. Wat zijn de beste zoekwoorden?

Ook Google wordt steeds uitgebreider en slimmer, maar dan moet je wel weten hoe je daar handig gebruik van kan maken. Alle uitgevoerde zoekopdrachten worden door zoekmachines in kaart gebracht. Op die manier valt ook te achterhalen hoe vaak er per maand op zo’n zoekterm wordt gezocht, ook wel het zoekvolume genoemd. op deze zoekintenties wordt de content, zoals als tekst en afbeeldingen, op jouw website ingericht en afgestemd. Dit zoekvolume wordt door marketeers van een SEO bureau achterhaald via software als SEMrush of Keyword Planner. Hiervan zijn ook gratis versies te gebruiken, maar dan wel met beperkte mogelijkheden.

Wat zijn zoekwoorden voor een slimme SEO-strategie?

Wat zijn zoekwoorden waarmee je op een slimme manier je concurrentie te lijf kunt gaan? En hoe zit het met die hoge zoekvolumes waar al veel concurrentie op zit? Kun je daar als kleine of nieuwe ondernemer nog tussenkomen of tegenop boksen? Jazeker!

Er bestaat namelijk zoiets als short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden. Short tail zoekwoorden zijn zoektermen die meestal bestaan uit één of twee zoekwoorden. Dit zijn de meer generieke termen met hoge volumes en grote concurrentie. Long tail zoekwoorden zijn zoektermen met 3 of meer zoekwoorden. Soms ook volledige zinnen. Dit valt veel specifieker en unieker te maken, gerelateerd aan jouw business. Het maandelijks zoekvolume is hierop dan wel stukken lager, maar ze converteren stukken beter richting de zeer specifieke zoekintentie van je doelgroep.

Wat zijn de beste zoekwoorden volgens een SEO-specialist?

Natuurlijk komt er met echt goed scoren met SEO meer kijken dan weten wat zoekwoorden zijn en deze inzetten. Het inzetten van content is pas het begin. Ook technische elementen zoals je paginasnelheid en het uitbouwen van de zogeheten autoriteit van je webpagina zijn bepalend om een goede ranking in de zoekposities te behalen én te behouden. Zoals gezegd, SEO is langdurig specialistenwerk. Laat je helpen door erkende bureaus met een goede staat van dienst en ervaar zelf een enorme verhoging van je conversies dankzij SEO.

Andere verhalen.

Bekijk meer van onze blogs, inspiratie of succesverhalen.

google-partner-1000x5002

Let’s maximize digital growth Together
with Jasper.

schermafbeelding_img
Jasper Boudewijns.
Head of Sales

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen

stripe_yellow

1. Telefonische intake

Telefonische kennismaking waarin jij aan onze marketing expert vertelt met welk Marketing-vraagstuk je graag geholpen zou willen worden.

3. Strategie bepalen

Met onze specialisten bepalen een strategie op maat voor jullie bedrijf.

5. Specialist

Om jouw doelstellingen te halen sluiten Vak-specialisten (bijv. SEA, SEO, Social Media) aan tijdens de samenwerking.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

We laten je graag zien wat we precies voor je doen. Elke maand neemt jouw Growth Manager je mee door de cijfers en krijg je een kijkje achter de schermen. Ook blikken we vooruit op de planning van volgende maand.

2. Afspraak

Persoonlijke afspraak waar we dieper ingaan op jouw vraag en onze oplossing. Dit doen we met een uitgewerkt plan en bijbehorende doelstellingen.

4. Offerte

Je ontvangt van ons een Offerte op maat; na akkoord gaan we direct aan het werk en ontvang je van ons een planning voor de eerste maanden.

6. Livegang campagnes

Als we de online strategie voor jouw bedrijf hebben vastgesteld, zorgen we ervoor dat de online campagnes zo snel mogelijk LIVE gezet worden.

Klant worden bij Alona Marketing in 7 stappen.

stripe_yellow

1. Telefonische intake

Telefonische kennismaking waarin jij aan onze marketing-expert vertelt met welk Marketing-vraagstuk je graag geholpen zou willen worden.

2. Afspraak

Persoonlijke afspraak waar we dieper ingaan op jouw vraag en onze oplossing. Dit doen we met een uitgewerkt plan en bijbehorende doelstellingen.

3. Strategie bepalen

Met onze specialisten bepalen een strategie op maat voor jullie bedrijf.

4. Offerte

Je ontvangt van ons een Offerte op maat; na akkoord gaan we direct aan het werk en ontvang je van ons een planning voor de eerste maanden.

5. Specialist

Om jouw doelstellingen te halen sluiten er ervaren vak-specialisten (bijv. SEA, SEO, Social Media) aan tijdens de samenwerking.

6. Livegang campagnes

Als we de complete online strategie voor jouw bedrijf hebben vastgesteld, zorgen we ervoor dat de online campagnes zo snel mogelijk LIVE gezet worden.

stripe_yellow

7. Maandelijks overleg

We laten je graag zien wat we precies voor je doen. Elke maand neemt jouw Growth Manager je mee door de cijfers en krijg je een kijkje achter de schermen. Ook blikken we vooruit op de planning van de volgende maand.