Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA)? Het simpele antwoord hiervan is dat SEO onbetaald verkeer richting de website geeft en Google Ads betaald verkeer is. Maar waarom zou je dan voor advertenties gaan betalen? Je kunt met SEO gratis hoger in Google komen. Deels klopt dat, het is maar hoe je ‘gratis’ definieert. Zoekmachine optimalisatie is namelijk wel een intensief, langdurig en tijdrovend proces wil je ook daadwerkelijk bovenin de zoekresultaten van Google komen te staan. Wat is de SEO en SEA betekenis precies? Waarvoor moet je kiezen? En wat als ik SEA en SEO combineer?

Wat is SEA?

Met SEA bevindt je relevante zoekterm zich direct bovenaan in de zoekresultaten van Google. SEA betekent Search Engine Advertising en noemen we dus vertaald ook wel zoekmachine adverteren. Omdat we in Nederland en België in de meeste gevallen gebruikmaken van Google als onze zoekmachine spreken we dus ook wel van adverteren op Google of Google Ads. Het is een betaalde, maar ook snelle en zeer efficiënte manier om meer gericht verkeer richting je website te genereren.

Wat is SEO?

SEO is een afkorting en staat voor de Engelse term Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we het dus ook wel zoekmachine optimalisatie. Eigenlijk formeel niet juist, want we optimaliseren de zoekmachine niet. We optimaliseren met SEO specifieke webpagina’s op gebied van content, techniek en autoriteit dusdanig dat ze hoog ranken in de zoekresultaten van Google. Zoekmachine optimalisatie gaat dus over 3 pijlers die veel gespecialiseerde aandacht vragen wil je er echt mee scoren.

Verschil tussen SEO en SEA

Dit zijn de grootste verschillen tussen SEO en SEA:

  • SEA is betaald verkeer en SEO niet.
  • Met SEA behaal je direct resultaat, waar SEO een stuk langer duurt om hoog te scoren.
  • SEA advertenties zijn specifiek in te richten, waarbij je met SEO de pagina’s netjes moet optimaliseren.
  • Met SEA krijg je een goed overzicht van de ROI (Return On Investment), waarbij SEO een meer algemene investering is.

Voordelen SEA

  • Je weet de frequentie waarin men geïnteresseerd is in jouw dienst of product
  • Zoekmachine mogelijkheden en verfijningen nemen alsmaar toe
  • Volledige controle over de kosten van een advertentiecampagne.
  • Je kiest zelf je doelen en betaalt pas als het gewenste resultaat is bereikt.
  • Altijd gedetailleerd zicht op de prestaties van je advertentiecampagnes.

Voordelen SEO

  • Gratis klikken
  • Geen advertentiebudget nodig
  • Met SEO kun je hoger in google komen
  • Zorgt voor lagere advertentiekosten in Google Ads
  • Zichtbaar in alle zoekmachines
  • Gratis lokale zichtbaarheid

Het verschil tussen SEO en SEA weegt niet op tegen de voordelen van combineren

Met SEA adverteer je dus op voor jou relevante zoekwoorden en genereer je verkeer naar je website in een korte tijd. Hiervoor stel je een advertentiebudget beschikbaar. Het is dan de kunst om zo veel mogelijk relevant verkeer uit je campagnes te halen, tegen zo laag mogelijke kosten. Google Ads werkt middels een soort veiling. Telkens als iemand een zoekopdracht uitvoert in de zoekmachine, wordt er als het ware een veiling gestart. Tijdens die veiling kijkt het algoritme van Google naar een aantal factoren die bepalend zijn welke advertentie nou bovenaan komt te staan. Grotendeels afhankelijk van je biedstrategie, maar ook van je kwaliteitsscore.

Wat houdt de kwaliteitsscore in?

De kwaliteitsscore is een getal tussen één en tien. Het is de score die GOogle toekent aan elk zoekwoord binnen je advertentieaccount van Google Ads. Een hoge kwaliteitsscore verlaagt de kosten per klik (CPC) en verbetert de positie van je advertenties in Google. De kwaliteitsscore wordt met name berekend op de relevantie en kwaliteit van je webpagina in verhouding met het zoekwoord.

Een hogere kwaliteitsscore door SEO

Met een hoge kwaliteitsscore beloont Google de adverteerder die een relevante advertentie en goed aansluitende webpagina (landingspagina) heeft. Het is namelijk Google’s missie om gebruikers van de zoekmachine zo relevant en kwalitatief mogelijk antwoord te geven hun vragen. En daar komt SEO dus weer om de hoek kijken. Want door zowel je content, techniek als autoriteit te optimaliseren, verbeter je dus de relevantie en kwaliteit van je webpagina’s. Kortom, door vakkundig SEO toe te passen haal je met name voordeel uit de lagere kosten en tevens hogere positie van je SEA advertenties.

Zelf de voordelen van SEO en SEA ervaren?

Alona marketing heeft zowel ervaren SEA specialisten als SEO specialisten in huis die voor jouw onderneming de perfecte marketingstrategie weten samen te stellen. Bekijk ook eens onze SEO-pakketten en SEA-pakketten. Wil jij echt scoren met jouw onderneming, diensten en producten? Op inhoud én kwaliteit? Neem contact op en informeer eens bij een van onze marketeers en bespreek de meest relevante mogelijkheden voor jou!