Daar zijn een aantal manieren voor, ik bespreek hier de belangrijkste:

  1. Denk logisch na: hoe zou jouw klant zoeken als hij op zoek gaat naar een bedrijf zoals dat van jou. En onthoud: hoe simpeler, hoe beter! Bedenk goed dat je via Google mensen wil bereiken die jou nog niet kennen.
  2. Bekijk hoe vaak er gezocht wordt naar de verschillende zoekwoorden in Google (het zoekvolume). Enkele tools om dit te onderzoeken zijn:
    1. Google Ads Keyword-planner.
    2. Keyword Tool.
    3. Ubersuggest.
  3. Ook is het goed om na te denken over zoekwoorden met minder concurrentie. Bijvoorbeeld: als je een loodgietersbedrijf in Amsterdam hebt, zou je kunnen overwegen om wel te adverteren op ”goedkope loodgieter amsterdam zuid”, en niet op ”loodgieter amsterdam”. Op de eerste term wordt weliswaar minder vaak gezocht, maar er zit ook minder concurrentie op (en daardoor is de cost per click vaak goedkoper) en is relevanter, waardoor mensen eerder contact met jou opnemen als je inderdaad in Amsterdam Zuid zit.
  4. Zorg ervoor dat zoekwoorden ook op je website terugkomen, zodat Google ”weet” waar je website over gaat. Ook zal de bezoeker van je website zich ”herkennen” als het zoekwoord dat hij net heeft ingetypt ook op je website voorkomt.

Groet en veel succes met Google!

Thijs van den Haak

Alona Marketing