Vrijdag 27 november is het weer zover. Dé dag van het jaar dat mensen, voornamelijk in, Amerika massaal de winkels in rennen en elkaar omverduwen voor een afgeprijsde flat screen van 2 bij 2. Elk jaar zie je het weer op het nieuws voorbijkomen en kijken wij Nederlanders vol verbazing naar waar mensen toe in staat zijn wanneer er extreme kortingen worden gegeven door grote winkels in Amerika. Deze hype is inmiddels ook overgewaaid naar ons koude kikkerlandje en wint hier jaarlijks aan populariteit. Heb jij de beveiliging van jouw winkel al opgetrommeld om Black Friday in goede banen te leiden? Geintje natuurlijk! Online is dit helemaal niet nodig. Maar wat dan wel? Met onze vijf gouden tips ben jij als marketeer of ondernemer goed voorbereid op Black Friday en ga jij online gigantisch scoren!

Opkomst van Black Friday in Nederland

Wanneer je kijkt naar het aantal zoekopdrachten van Nederlanders naar Black Friday valt het op dat dit de laatste jaren exponentieel is toegenomen. Steeds meer Nederlanders zijn in november op zoek naar prachtige Black Friday deals om hun winkelwagentje mee vol te stouwen. Wanneer je dit vergelijkt met het zoekwoord “Kerst” (rode lijn) zie je dat het aantal zoekopdrachten omtrent “Black Friday” (blauwe lijn) in 2015 en 2016 nog ver onder het aantal zoekopdrachten omtrent Kerst lag. Maar sinds 2017 verpulvert het aantal zoekopdrachten omtrent Black Friday het aantal zoekopdrachten omtrent kerst en lijken alle Nederlanders massaal te shoppen tijdens deze “feestdag”. Weer een nieuwe hype vanuit Amerika is in Nederland geboren!

Afbeelding 2: Zoekopdrachten omtrent Black Friday vs. zoekopdrachten omtrent Kerst

Maar wat kan jij nu als ondernemer of marketeer met deze informatie? Een heleboel! Black Friday biedt een geweldige kans om jouw omzet door het dak te laten stijgen. Zoals je ziet gaan veel Nederlanders massaal shoppen tijdens Black Friday. Open daarom de virtuele deuren van jouw webshop en laat jouw webshop volstromen met websitebezoekers op Black Friday met de vijf gouden tips van Alona Marketing. Gelukkig kunnen mensen elkaar online niet omver duwen om een flat screen te bemachtigen. Wat houden we toch van E-Commerce!

Tips voor een geslaagde Black Friday

Gouden tip #1: Zorg dat je online vindbaar bent en ook blijft! De mate van de online vindbaarheid van jouw webshop tijdens Black Friday kan het succes op deze dag maken of breken. Zorg daarom dat jouw Google Ads campagnes live staan met meer dagbudget dan je normaliter hebt ingesteld. Op Black Friday kan je namelijk veel meer klikken op jouw advertenties verwachten dan normaal gesproken. Hierdoor raakt het dagbudget sneller op waardoor de advertenties in de middag niet meer zichtbaar zijn. Zorg er dus voor dat je op Black Friday meer dagbudget hebt gereserveerd om zo de gehele stroom aan potentiële klanten binnen te harken.

Gouden tip #2: Voeg Black Friday gerelateerde zoekwoorden toe aan jouw campagnes. Tijdens Black Friday gebruiken veel potentiële klanten net even andere zoekwoorden dan normaal gesproken het geval is. Zo zien we dat er tijdens Black Friday vaak het woord “black friday” ook in de zoekopdrachten terugkomen. Zoals bijvoorbeeld “black friday iphone” of “black friday schoenen”. Deze zoekopdrachten worden veelgebruikt wanneer iemand tijdens Black Friday op zoek is naar een prachtige deal omtrent schoenen of een bepaald type iPhone.

Afbeelding 3: Tijdens Black Friday wordt ook de zoekterm “Black Friday” veel gebruikt in Google.

Gouden tip #3: Schrijf nieuwe advertentieteksten speciaal gericht op Black Friday en het promoten van jouw Black Friday deals. Laat aan jouw potentiële klanten weten welke geweldige acties jij hebt doorgevoerd. Hierdoor is het voor jouw potentiële klanten aantrekkelijker om op jouw advertentie te klikken en de webshop te gaan bezoeken. Dit levert je weer meer websitebezoekers op. Vergeet tevens niet om gebruik te maken van de promotie-extensie binnen Google Ads. Dit is een extensie waarmee promoties gecommuniceerd kunnen worden. Google heeft zelfs speciaal een instelling ingesteld ter gelegenheid van Black Friday.

Afbeelding 4: Black Friday als promotie extensie instellen in Google Ads

Wanneer je dit instelt zien potentiële klanten op Google direct jouw Black Friday actie. Dit zorgt weer voor meer relevantie wat zorgt voor enerzijds een hoger doorklikpercentage en anderzijds voor gemiddeld lagere kosten per klik.

Afbeelding 5: Black Friday als promotie extensie in de zoekresultaten van Google

Gouden tip #4: Zorg voor aantrekkelijke acties. Grote webwinkels in Nederland zoals Mediamarkt en Coolblue zullen zich niet inhouden. Zorg er daarom voor dat je niet de strijd verliest. Zijn Coolblue en Mediamarkt niet jouw concurrenten? Kijk dan naar wat jouw concurrenten doen met Black Friday en zorg ervoor dat jij het meest aantrekkelijk bent voor potentiële klanten tijdens Black Friday. Vergeet dit niet duidelijk te communiceren in de advertenties, maar ook op de website.

Gouden tip #5: Zet remarketing in om websitebezoekers die niets hebben gekocht achterna te zitten met banners. Veel websitebezoekers zullen meerdere webshops bezoeken om prijzen met elkaar te vergelijken. Door gebruik te maken van remarketing blijf je bij deze websitebezoekers in beeld en daardoor top-of-mind. Bij een klik op de banner is de kans tevens groot dat een websitebezoeker, die eerder de website heeft verlaten, alsnog een aankoop doet.

Gouden bonustip: Wij zouden Alona Marketing niet zijn als wij jou geen bonustip zouden geven. Zoals je nu weet is Black Friday erg in trek in Nederland. Maar heb jij ooit gehoord van Cyber Monday? Cyber Monday speelt zich af op de eerste maandag na Black Friday. Vroeger werden er tijdens Black Friday voornamelijk fysieke winkels bezocht. Daardoor hebben veel webshops Cyber Monday in het leven geroepen om online veel bezoekers aan te trekken met acties. Cyber Monday is nog niet zo populair in Nederland, maar wel erg populair in Amerika. Naar onze verwachting duurt het daarom niet lang voordat Cyber Monday ook populair gaat worden in Nederland. Als we naar het aantal zoekopdrachten kijken omtrent “Cyber Monday” zien we ook hier een stijgende lijn in het aantal zoekopdrachten de afgelopen jaren.

Afbeelding 6: Groei aantal zoekopdrachten in Nederland omtrent Cyber Monday

Echter is Cyber Monday nog lang niet zo populair als Black Friday. Dit biedt wel een unieke kans om als bedrijf innovatief te zijn en Cyber Monday te introduceren met een select groepje andere webshops in Nederland.

Afbeelding 7: Black Friday vs. Cyber Monday. Cyber Monday is staat pas in de kinderschoenen.

Wij hopen dat je met onze vijf gouden tips en bonustip goed bent voorbereid op de gekte tijdens Black Friday en Cyber Monday eind november. Black Friday en Cyber Monday bieden een geweldige kans om als webshop in te spelen en daardoor een prachtige omzet te behalen. Zorg ervoor dat je onze tips goed hebt geïmplementeerd in jouw marketingstrategie en je gaat geheid online scoren! Kan je hierbij wel wat hulp gebruiken? Wij helpen je graag! Neem geheel vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. De koffie staat al klaar ;).