Nieuwe Europese Privacywet: Belangrijk voor ondernemers

Per 25 mei treedt de nieuwe Europese Privacywet in, ook wel de AVG wet genoemd. Vanaf dat moment gelden in alle Europese landen dezelfde privacyregels. Dit heeft voor jou als ondernemer een aantal gevolgen, vooral als je internetondernemer bent of een webshop hebt.

Waarom een nieuwe privacywet?

De nieuwe privacywet moet ervoor zorgen dat persoonlijke gegevens van consumenten beter worden beschermd. Organisaties en bedrijven krijgen meer verplichtingen en moeten vanaf dat moment in heldere taal gaan uitleggen welke gegevens ze precies gebruiken en wat ze ermee doen.

De persoonsgegevens die consumenten bewust of onbewust achterlaten, geven bedrijven inzicht in het gedrag en de behoeften van hun (potentiële) klanten. Echter dit is ook gevoelig voor diefstal, misbruik en fraude.

Interessant feitje is dat de huidige privacy wetgeving uit 1980 (!) dateert. Wel begrijpelijk dus dat deze aangescherpt gaat worden.

Wat zijn de belangrijkste veranderingen?

  • Consumenten krijgen het recht om alle data in te zien die een bedrijf over hun heeft verzameld.
  • Consumenten krijgen het recht om ‘vergeten te worden’ en dus hun gegevens te laten wissen.
  • Consumenten krijgen het recht om hun data eenvoudig mee te nemen.
  • Alleen met expliciete toestemming mag een consument worden benaderd voor bijvoorbeeld nieuwsbrieven.
  • Alleen met expliciete toestemming mag de data van een consument met een derde partij worden gedeeld.

Wat betekent dit voor jou als ondernemer?

Je krijgt onder de nieuwe wet meer plichten. Zoals binnen een maand reageren op verzoeken van consumenten die hun rechten willen uitoefenen. Ook moet je nieuwe of bestaande klanten, patiënten of cliënten duidelijk informeren over wat je met hun persoonsgegevens doet, bijvoorbeeld via een heldere online privacyverklaring.

Speelt jouw business zich vooral online af? Dan zal online marketing inzetten voor jouw bedrijf er niet gemakkelijker op worden. Je moet erg transparant en zorgvuldig zijn.

De Autoriteit Persoonsgegevens kan organisaties en bedrijven straffen opleggen tot 20 miljoen euro of – als dat hoger uitkomt – 4 procent van de wereldwijde omzet. Er moet hierbij wel sprake zijn van ernstig verwijtbare nalatigheid of opzet. 

Ben jij al bezig met de voorbereidingen voor de nieuwe wet? Tip: In dit artikel van de Internet Marketing Universiteit vind je een handig stappenplan voor jou als ondernemer.

2019-01-21T08:27:34+00:00 9 april, 2018|