Landingspagina optimalisatie 5 tips

Je ziet het steeds vaker, na het klikken op een advertentie in Facebook of Google kom je op een “landingspagina” terecht en niet op de normale homepage van de website.
Wat houdt dit precies in?
Dit wordt voornamelijk gedaan door bedrijven om bezoekers een speciale pagina te tonen waar het draait om het behalen van een bepaalde actie, de zogeheten “call to action”. Door je op een landingspagina te laten landen voorkomen ze dat een bezoeker verdwaald raakt op de website en niet tot actie overgaat.
Je bent immers geïnteresseerd in bijvoorbeeld het aanmelden voor de training want daar had je op geklikt in de Facebook advertentie, de call to action button “meld je nu aan” zal dan ook het meest prominent op de landingspagina getoond worden.

Bij Alona, dé CPC-specialist zijn we de afgelopen tijd veel aan het testen met het toevoegen van landingspagina’s in de CPC campagnes. We maken hiervoor gebruik van Instapage wat ons de gelegenheid geeft om zelf compleet de landingspagina vorm te geven. Het voordeel van een tool als Instapage is dat hiervoor geen vergaande technische kennis noodzakelijk is. Dit maakt het mogelijk om ons volledig te concentreren op de specifieke doelstelling en de pagina hiervoor zo optimaal mogelijk in te richten.

#1 Het doel moet in 1 oogopslag duidelijk zijn

Nadat een bezoeker op de landingspagina terecht komt is het belangrijk dat direct duidelijk is wat men er kan verwachten. Dit dient ook goed aan te sluiten bij de boodschap die vooraf is gegeven, hierdoor sluit het goed aan en is de bezoeker eerder geneigd tot actie over te gaan. Aangezien er in veel gevallen per klik dient te worden betaald voor bezoekers, is een hoge conversieratio belangrijk.

#2 Voorkom afleiding

Het voordeel van een landingspagina dient te zijn dat een bezoeker geen afleiding kan ondervinden van een uitgebreide website met zeer veel informatie. Dit is juist de kracht van een landingspagina, probeer te voorkomen dat er te veel knoppen, linkjes en keuzes aan bezoekers worden gegeven.

#3 Overtuig de bezoeker

In de templates van Instapage zijn vaak onderdelen aanwezig waar ervaringen van klanten getoond worden. Het is gebleken dat dit een krachtige manier is om bezoekers het laatste zetje te geven met name voor het winnen van vertrouwen. Maak gebruik van ontvangen recensies op Facebook of in een tool als Kiyoh om aan te tonen wat het product of de dienst voor een koper kan betekenen.

#4 Mobiele gebruikers

Binnen Instapage is er de mogelijkheid om de landingspagina specifiek vorm te geven voor mobiele gebruikers, waarbij de desktop versie als basis dient. Verplaats je in de doelgroep en neem de tijd om deze pagina ook daadwerkelijk specifiek geschikt te maken voor mobiele gebruikers. Pas elementen aan zodat het makkelijk navigeren is op mobiel en het invullen van formulieren soepel werkt. Beoordeel ook of bijvoorbeeld 2 recensies tonen krachtiger is dan hen door 6 recensies te laten swipen voordat ze de optie krijgen om een offerte aan te vragen.

#5 Snelle beslissers

Gebruikers vertonen zeer verschillend gedrag online waardoor het belangrijk is om hier goed op in te spelen. Voor de bezoekers die snel tot het besluit komen om tot actie over te gaan dient de call to action button “boven de vouw” te staan. Dit wil zeggen dat de knop zichtbaar is op het moment dat een bezoeker op de landingspagina terecht komt. Daaronder kan aanvullende informatie worden gegeven zoals de eerder genoemde recensies en verdere informatie aangaande het specifieke aanbod. Voor de bezoekers die de voorkeur geven aan alle informatie bekijken kan tevens een call to action button onderaan de landingspagina geplaatst worden.

Zelf een campagne, product, dienst, event of e-book waarvoor een landingspagina ingezet mag worden?

In uiteenlopende gevallen kan de inzet van een landingspagina voordelen bieden doordat de focus wordt gelegd op het uitvoeren van de gewenste actie.
Ondertussen heeft het team van Alona, dé CPC- specialist meerdere landingspagina’s gemaakt en getest waardoor we op basis van deze ervaring met je kunnen meedenken en goed advies kunnen geven.

Neem gerust vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken van de inzet van een conversiegerichte landingspagina!

Deel dit bericht

Scoren met conversies?

Maak een afspraak
2019-01-21T08:29:13+00:00