Effectief je online vindbaarheid blijvend vergroten?

Hoe krijgen al die verschillende ondernemingen het toch steeds voor elkaar? Die online vindbaarheid? Wat doen ze toch allemaal om zo goed te scoren online? Of het nu gaat om alle grote social media kanalen of om de koning der zoekmachines, Google, echt overal kom je jouw concurrentie tegen. Maar jij en je business blijven maar achter. De tijd van een beetje doen aan ‘huis-tuin-en-keuken-online-marketing’ ligt inmiddels al minstens een decennia achter ons. Online marketing is booming, ontwikkeld zich razendsnel en een professionele inzet hiervan mag dan ook echt niet meer in je bedrijfsstrategie ontbreken. Wil jij goed gevonden worden op Google? Check it out!

Begin bij het begin voor een goede online vindbaarheid

Je weet er vast wel iets van, maar waar moet je nou beginnen met je online marketing strategie? En wat betekenen al die verschillende termen? Welke vorm van marketing past het best bij mij en mijn organisatie? Hoe maken ze toch al die advertenties die je online overal ziet terugkomen? En wat is SEO dan weer precies, dat hoor je ook zo vaak voorbijkomen. Zie jij door al die bomen het bos ook niet meer? Probeer dan niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden, maar weet waarnaar je moet zoeken. Begin bij het begin. Makkelijk gezegd, maar wat is dat begin dan precies?

Je doet al meer dan je denkt voor je online vindbaarheid

We gaan er even vanuit dat je bedrijf online wel al vindbaar is. Bijvoorbeeld met je website of webshop. Ook bestaat die mogelijk uit meerdere pagina’s en probeer je via Facebook, Instagram, TikTok of LinkedIn misschien al bezoekers naar je website te krijgen. Een hele goede basis, maar hoe vergroot je nou echt je vindbaarheid op Google? Om je wellicht uit de droom te helpen, dat gaat je niet binnen één dag, week, maand en mogelijk ook een jaar lukken. Maar ach, Rome is ook niet in één dag gebouwd en is toch zeer lange tijd bruisend middelpunt van een groot imperium geweest. Gelukkig hoef jij jouw imperium niet met fysieke veldslagen op te bouwen. Toch komt het enigszins op hetzelfde neer door van binnenuit, vanuit de kern, te beginnen. Want het één is nodig, om het ander te verkrijgen.

Gestructureerd op weg naar een betere online vindbaarheid

Om je gestructureerd door dat bos der verkenning te sturen, kan dit stappenplan je mogelijk op weg helpen naar een betere online vindbaarheid:

  1. Denk je globale strategie uit; wat wil je bereiken en waarom? Hoe denk je dat te gaan doen en wat denk je daarvoor nodig te hebben?
  2. SEO is de houdbaarheid van je online vindbaarheid; ‘waar social media komen en gaan, zal Google altijd blijven bestaan.’ Je website ‘onderwerpen’ aan zoekmachine optimalisatie is langdurig, ingewikkeld, maar oh zo noodzakelijk. Een investering die zich zeer duurzaam zal terugbetalen. Begin hier dus meteen mee en schakel zo nodig een SEO bureau in. Er komt namelijk veel bij kijken en jij moet verder bouwen aan andere elementen binnen je imperium.
  3. Na zoekmachine optimalisatie komt conversie optimalisatie; Die twee liggen binnen SEO enigszins in elkaars verlengde, maar effectief je conversie verhogen mag natuurlijk altijd meer en beter. Veel is gebaseerd op neurowetenschap en wordt tegenwoordig soms zelfs neuromarketing genoemd. Goed ingerichte marketing funnels zijn hierbij bepalend voor je online vindbaarheid. Doe er alvast een onderzoek naar en laat je helpen door gespecialiseerde marketeers op dit vlak. Hier komen vaak al die verschillende marketingvormen aan te pas als content marketing, e-mail marketing, display marketing etc.
  4. Geen budget? Dan is affiliate marketing misschien iets voor jou; Bij affiliate marketing ‘belonen’ ondernemers of product eigenaren hun zogenoemde affiliates voor de gerealiseerde verkopen of leads die zij aanleveren. Het op commissiebasis promoten van je diensten en producten dus. Dit is volgens het ‘no cure no pay’ principe. Doe research en schakel hulp in!
  5. Jouw expertise is waardevol voor je doelgroep; Wat je specialisme en onderneming ook is, jij bent op dit vlak dé ervaringsdeskundige waarop je doelgroep moet leunen. Deel de kennis door membership aan te bieden. Een eigen inlogportaal met e-learnings, VIP-aanbiedingen, trainingen en cursussen, webinars etc. En dat allemaal exclusief voor jouw trouwe members!
  6. Wat goed is, verkoopt zichzelf; Build that community! Bied jij abonnementen aan? Of kan jouw klant kiezen voor een lidmaatschap? Jij staat niet boven je doelgroep, maar er middenin! Breng ze bij elkaar en geef toegang tot die toegevoegde waarde. Het eeuwenoude principe van gelijkgestemde het heilige woord voor je laten verspreiden. Jij wilde op school toch ook niet alleen achterblijven? Ergens bijhoren, groepsvorming, het is zo krachtig! Ga online (en misschien wel offline) als het ware op een geweldloze kruistocht!

Niemand wordt in zijn eentje echt online vindbaar

De essentie van dit alles? Je kan het niet alleen. Dat moet je ook niet willen. Ondernemen is investeren. Risico’s nemen, maar dan wel zo doordacht dat je er vrijwel zeker van bent dat het een resultaatgericht risico is. Jij biedt jouw expertise toch ook aan omdat je anderen ermee wilt helpen? Omdat je weet hoe ingewikkeld of tijdrovend jouw aanbod is, hebben ze jou wel nodig. Zo heb jij ook marketing en marketing specialisten nodig voor je online vindbaarheid. Doe het niet alleen, maar sla de handen ineen en ontdek en ervaar hoe succesvol je kan zijn!