5 Tips voor Google Analytics

Een veelgebruikte tool voor het analyseren van het aantal bezoekers en hun gedrag op de website is Google Analytics, reden genoeg om een aantal tips voor Google Analytics te delen.
Google Analytics is erg uitgebreid en kan zeer waardevolle informatie opleveren, met name wanneer de basisinstellingen goed zijn.
Maak gebruik van de onderstaande tips voor Google Analytics en krijg meer inzicht.

#1 Meerdere dataweergaven instellen

Bij het instellen van Google Analytics is het raadzaam om meerdere dataweergaven in te stellen. Naast de algemene dataweergave, waar al het verkeer in weergegeven zal worden, kunnen een gefilterde dataweergave en een test dataweergave gemaakt worden.

Het voordeel van een gefilterde dataweergave is dat de bezoeken van medewerkers aan de eigen website uitgefilterd kunnen worden door het betreffende IP-adres uit te sluiten. Aangezien medewerkers waarschijnlijk regelmatig de eigen website bezoeken heeft dit invloed op de data. Hierdoor lijkt het bijvoorbeeld alsof veel mensen de website bezoeken via desktop en erg lang blijven, terwijl dit komt door de invloed van medewerkers die veel zaken controleren op de website. De bezoekers van je website komen in verhouding misschien veel vaker via hun mobiel en blijven maar kort omdat de website niet responsive is en het daardoor lastig navigeren is.
Daarom is het werken met een gefilterde dataweergave een voordeel om op basis van betrouwbare data bepaalde analyses uit te kunnen voeren. Daarnaast raden we aan om een test dataweergave aan te maken in Google Analytics. In de test dataweergave kunnen bepaalde instellingen eerst getest worden voordat ze in de gefilterde dataweergave doorgevoerd worden.

#2 Analyseer interne zoekmachine resultaten

Veel websites hebben de mogelijkheid om bepaalde informatie op te vragen middels de zoekfunctie. Dit levert zeer waardevolle informatie op die kan bijdragen aan het verbeteren van de website.
Door in Google Analytics  bij de instellingen van de dataweergave “Site Search bijhouden” te activeren zullen voortaan de zoekopdrachten in Google Analytics zichtbaar zijn.

Beoordeel regelmatig deze zoekopdrachten om inzichtelijk te krijgen of bepaalde informatie niet eenvoudig te vinden is door bezoekers. Er kan dan voor gekozen worden de navigatie te verbeteren of een specifiek artikel of dienst een prominentere plaats te geven.

#3 Stel doelen in bij Google Analytics

Voor iedere website zijn er andere acties te omschrijven als doelen. Deze doelen worden in Google Analytics conversies genoemd. Een conversie kan de inschrijving voor de nieuwsbrief zijn, het aanmelden voor een webinar of het afrekenen van een product.

Om een conversie te kunnen meten dient een bedankpagina ingesteld te worden die een bezoeker bezoekt nadat hij een bepaalde actie heeft voltooid. Zodra een bezoeker bijvoorbeeld een product heeft afgerekend kan hij worden doorgestuurd naar een speciaal daarvoor aangemaakte pagina. Deze bedankpagina zal in Google Analytics ingesteld worden bij conversies en vanaf dat moment gemeten worden. Hierdoor zal o.a. inzichtelijk worden vanuit welk kanaal de bezoeker afkomstig is en via welk zoekwoord. Op basis van deze informatie kunnen de website en eventuele online marketing campagnes verder geoptimaliseerd worden.

#4 Maak gebruik van annotaties

Een handige functionaliteit van Google Analytics is de mogelijkheid om opmerkingen te noteren op een bepaalde dag. Dit maakt het eenvoudiger om te volgen wat voor een invloed een bepaalde wijziging heeft op de hoeveelheid verkeer naar de website.

Op het moment dat je bijvoorbeeld start met Google AdWords campagnes zou je dit kunnen invoeren waardoor het in één oogopslag duidelijk is waarom het verkeer vanaf de betreffende datum een flinke stijging laat zien.
Ook is het handig om te noteren wanneer er meer aandacht is gegeven aan offline marketing, tijdens en na de deelname aan bijvoorbeeld een beurs neemt hopelijk de hoeveelheid verkeer naar de website toe.

#5 Koppel Google Analytics met andere Google Tools

Google Analytics is een product van Google en daardoor ook goed te linken met andere Google producten. Dit maakt er een zelfs nog krachtigere tool van doordat de mogelijkheden toenemen.

Door Google AdWords te linken aan Google Analytics ben je in staat om de campagnes te kunnen optimaliseren met uitgebreidere data. Dankzij de koppeling heb je de mogelijkheid om in Google AdWords direct te zien hoe lang een bezoeker op de website blijft, hoeveel pagina’s een bezoeker bekijkt en in hoeveel gevallen een bezoeker slechts 1 pagina bekijkt.

Is jouw Google Analytics account goed ingericht?

Zoals wel blijkt uit bovenstaande tips voor Google Analytics, heeft een goede inrichting van een Google Analytics account een grote waarde.

Wil je eens vrijblijvend met een Google Analytics specialist jouw account doornemen?
Neem gerust contact op, we sparren graag een keer met je!

Deel dit bericht

Scoren met conversies?

Maak een afspraak
2019-01-21T08:29:30+00:00