10 signalen die aangeven dat het tijd wordt om je Google AdWords-campagne uit handen te geven aan een professional

Als ondernemer of directeur heb je graag zelf de touwtjes in handen. Je betaalt je eigen rekeningen, neemt zelf personeel aan, neemt zelf vaak de belangrijke beslissingen. Misschien doe je ook wel zelf je Google AdWords-campagne? Heel goed dat je ook dát zelf wil doen, maar de volgende 10 signalen geven toch echt aan dat je het beter uit kan besteden.

Signaal 1: Je komt niet aan al je taken toe

Als je meer eigenlijk meer wilt doen dat dat je nu doet, én je houdt ook nog eens regelmatig  je eigen Adwords-campagne in de gaten, dan is het tijd om het uit handen te geven. Richt je op de belangrijke zaken binnen je bedrijf en op de reden waarom jij bent gaan ondernemen. Als dat niet Google Adwords is, laat het dan rustig over aan een specialist.

Signaal 2: Het kost meer geld dan het oplevert

Besteed je maandelijks veel geld aan je AdWords-campagne? Meer dan dat er uitkomt aan nieuwe klanten? Dan is dat dé nummer 1 reden om je campagne door een online marketing professional te laten managen. Die zorgt dat het wél rendement oplevert, wat je ook voor soort bedrijf hebt.

Signaal 3: Je geeft per maand meer dan € 200,- uit aan Google AdWords

Hoe hoger het bedrag is dat met een campagne gemoeid is, hoe meer winst is er te behalen is als je daadwerkelijk een campagne uitbesteedt. Een voorbeeld: jij haalt zelf met je campagne een CPC (cost-per-click) die 2 keer zo hoog is omdat je niet weet hoe je deze naar beneden kan krijgen door slimme trucjes toe te passen. Wanneer je dus iemand inhuurt voor 200 euro per maand heb je de management fee al terugverdient, en dan kijken we alleen nog maar naar de CPC!). Een goede Google AdWords-specialist zorgt ervoor dat je nog meer wint met je campagne, bijvoorbeeld door irrelevante zoekwoorden uit te sluiten, conversies te gebruiken voor het optimaliseren van de campagne, goed in Google Analytics te kijken en daar de AdWords-campagne op aan te passen of gewoon door goed advies te geven over waar op te focussen met de AdWords-campagne!

Signaal 4: Wat je ook doet, je komt niet in beeld

Of je nou 2 of 15 euro biedt, je komt niet naar voren als je ‘’jezelf zoekt’’. Dit komt doordat je advertentieteksten niet goed aansluiten op je zoekwoorden of doordat de ervaring van de bezoekers van je website niet goed genoeg is. Er zijn allerlei methodes om dit op te lossen. Als je ze niet weet, kan je je AdWords-campagne beter over laten aan een professional!

Signaal 5: Werk aan je bedrijf, niet in je bedrijf

Een veelgemaakte fout bij ondernemers is dat ze in hun bedrijf werken in plaats van aan hun bedrijf. Zorg ervoor dat iemand je campagne onderhoudt die er echt verstand van heeft en dat die persoon meehelpt bij een verdere groei van je bedrijf. Want dat zal er gebeuren: als je een goede AdWords-specialist inhuurt gaat je bedrijf groeien. En op dat moment heb JIJ als ondernemer je tijd nodig om alles in goede banen te leiden! En is het laatste wat je wil is je bezig houden met zoekwoorden, zoekmachine-posities en advertentieteksten nietwaar?

Signaal 6: CTR is lager dan 1%

Je hebt een leuke campagne, je krijg bezoekers op je website. Er komen zelfs klanten of leads uit. Maar toch. Een goede indicatie dat je campagne niet goed presteert is de advertentierelevantie. Oftewel: hoe goed sluiten je zoekwoorden aan bij je advertentieteksten? Het lijkt misschien niet veel uit te maken als er 1% in plaats van bijvoorbeeld 8% op je advertentie klikt. Niets is minder waar. Hoe hoger je CTR, hoe hoger je CPC. Immers: hoe vaker je advertentie wordt aangeklikt, hoe relevanter het is voor de Googelaar en hoe meer Google verdient. Ook sluit de tekst beter aan bij het zoekwoorden en vindt de zoeker in Google sneller wat hij zoekt.

Signaal 7: Je taken komen niet af

Aanhakend op het vorige punt: je hebt veel belangrijke werkzaamheden te doen. Je bedrijf leiden, nieuwe klanten te woord staan, personeel aansturen, op de kosten en uitgaven letten. Houd je dus bezig met datgene waar jij het best in bent; ondernemen en een bedrijf leiden. En besteed het moeilijke werk lekker uit!

Signaal 8: Je hebt geen idee of je qua Google-campagne een ‘’goede’’ maand gehad hebt

Je let af en toe op je budget. Je kijkt naar het aantal bezoekers dat op je website komt n.a.v. je campagne. Je kijkt wat je CPC is en verlaagt of verhoogt af en toen wat biedingen. Maar hoe ‘’doet’’ je campagne het eigenlijk? Een AdWords-professional kan je precies vertellen hoe het er voor staat en waar je op moet letten. Hoeveel leads zijn er bijvoorbeeld uit je campagne gekomen? En hoe zijn de ontwikkelingen qua zoekvolume en wat voor impact zal dat hebben op jouw bedrijf? En zijn er bijvoorbeeld seizoensinvloeden?

Signaal 9: Je hebt geen Google AdWords-certificaat

Bij Google kun je testen of je goed genoeg bent om een Google AdWords-campagne te managen. Dat kan je gratis en voor niets doen. Haal je het niet, dan kan je het beter aan een professional overlaten.

Signaal 10: Je werkt met een groot budget

Je loopt dus een groot risico dat je fouten maakt in je campagne of als je simpelweg een paar weken niet naar je campagne omkijkt: dit kan veel budget of veel nieuwe klanten kosten..!

Waarschijnlijk zijn er meer signalen die aangeven dat het tijd is om een professional in te huren (ook voor het opzetten van een Facebook-campagne). Wat is jouw ervaring?

2019-01-21T08:29:49+00:00 22 februari, 2018|